Lesscarbs Lesscarbs
VECKOMENY LCHF (nummer 2) är här!

VECKOMENY LCHF (nummer 2) är här!

Veckomeny LCHF (meny 2) är här! Tack för överväldigande respons på detta veckomeny-projekt. Ni är underbara och jag är så tacksam att ni är här och gillar det jag gör. Tack för att ni delar mina inlägg, tipsar familj och vänner. Veckans meny ser ungefär ut på samma sätt som förra veckan, med några små justeringar. Hoppas att det ska smaka!

Veckomeny LCHF nummer 2 består som sist av sju recept måndag-söndag. Frukosttips, snacks, fredagsmys och fika. Jag lägger även till två recept du kan byta med om det är något/några recept som du inte är så sugen på, exempelvis soppa eller vego. Men jag tycker såklart att du ska ge alla recept en chans. För de är goda. 🙂

Missade du premiärveckomatsedeln hittar du den här: Veckomeny 1 på lesscarbs.se där finns även generella riktlinjer för mina menyer, och bra tips och råd vid ex viktminskning eller om du inte känner dig tillräckligt mätt.

Som sist kan du ersätta eventuella mejerier med valfritt mejerifritt alternativ, vanligtvis funkar kokosmjölk/grädde eller mandelgrädde bra.

Den här veckan vill jag även tipsa om tre inlägg som jag tycker är bra om du är nybörjare på LCHF

  1. Inköpslista LCHF
    Komplett lista, finns en vara inte med är den inte godkänd,
    så du kan utgå från den om du inte vet vad som är ok och inte.
  2. Laga mat utan mejerier
    Tips och råd hur du på ett enkelt får till tänket med mejerifri matlagning.
  3. Fannys Grönsaksguide
    Hur du ersätter ris, pasta och potatis, massor av tips och recept!

Veckans frukosttips – kålrotsmacka

kalrotsmacka

Gör en plåt kålrot som du toppar med valfri topping. Perfekt sätt att få i dig nyttiga fibrer och grönsaker över lag på morgonen. Detta är super för tarmhälsan och passar även dig som äter striktare. Recept för kålrotsmacka.

Veckans snack – Hallon- och kokosbollar

Veckomeny LCHF

Så goda är dessa hallon- och kokosbollar. Gör med eller utan choklad runt om. Dessa är Bettys favoriter. Perfekt att ta till om du vill få i dig fett på ett gott sätt.

 

Veckomeny LCHF (nr 2 vecka 21)

Måndag – veckans vego

Snabb champinjonsås till pasta (av ditt val)

Gillar du inte svamp kan du ersätta med halloumi i skivor (anpassa då saltet), eller exempelvis kyckling i tunna skivor. Tror även att lövbiff skulle passa fint.

Tisdag – Veckans vardagsfisk (barnens favorit)

Panerad fisk med gurkmajonäs

Det här är barnens favorit. Servera gärna blomkål i ugn till eller varför inte broccolimos?

Onsdag – veckans sallad

Kycklingsallad med parmesanmajonäs

Är barnen inga salladsälskare kan du servera kycklingen, majonäsen och ugnsrostade grönsaker till dem av valfritt slag. För mejerifritt uteslut parmesanosten, smaksätt istället med färska örter eller mer citron/lime.

Torsdag – Bjudfavoriten som mina vänner älskar

Lammfärsbullar med fetaost, tomatsås och vitkål

Här kan du återigen välja färs efter smak. Till denna rätt tycker jag att det är gott att tillsätta kokosolja vid servering för extra fett.

Fredag- Den nya svenska klassikern – tacos – tillsatsfri

Receptsamling: Tacos LCHF

Gör en klassisk taco, men gör egen salsa (kan du göra några dagar innan och frysa om du vill) krydda färsen utan sån ruggig pås-krydda, gör en god avokadoröra och ät allt i ostkorgar eller som en sallad. Du som äter mejerifritt ersätter mjölk-såserna med majonäs.

Lördag – Festligt och gott för hela familjen

Sesam- och chililax med fänkål och chilimajonäs

Riktigt enkel och god mat som passar perfekt för grillen. Ät tillsammans med dina vänner. Släng in valfria grönsaker i ugnen och ha till om du inte vill ha fänkål. Anpassa chilimängden för bordets gäster.

Söndag – Gott som funkar i matlådan (omslagsbilden)

Mejerifri zucchinilasagne

Gör gärna denna lasagne som matlåda också, om du vill kan du använda Ikeas matlådor och göra lasagnen direkt i lådorna då de tål ugnen. Matlådorna finns i två storlekar. Och du hittar dem här (länk till IKEAS hemsida: Matlådor i glas (förtrolig)

Jag kryddade färsen med 50 gram finhackad ingefära denna gång. Det blev supergott! Du kan välja vilken färs du önskar, eller ersätta med grönsaker (gärna körda till en ”färs” i matberedaren)

Tre rätter att byta med (om något ovan inte passar)

Veckans fredagsmys

Dippa grönsaker i en sås utan tillsatser, här finns massor av inspiration till såser och röror.

Veckomeny LCHF

På bilden ser du min smarriga myntasås som också passar rackarns bra i matlådan!

Veckans fika

Hoppas att ” veckomeny LCHF” faller dig i smaken! Jag vill hemsk gärna ha feedback på upplägget, är det som du tänkt dig? Vad kan jag förbättra till nästa gång? Har du ett recept-tips eller liknande? Det räcker inte att jag är nöjd, det är du som ska använda den som ska uppskatta den! Tveka inte att lämna en kommentar, här håller vi högt i tak med kärlek.

Kram Fanny

Annons
banner-mataventyret-bok

2 Responses to VECKOMENY LCHF (nummer 2) är här!

  • Hej! Här kommer en kommentar från en smygläsare, ja du vet en såndär som troget läser och älskar din blogg och som gärna rekommenderar den till andra men som inte kommenterar. Men så tänkte jag, det är ju faktiskt ganska knasigt att tycka om bloggen, gärna rekommendera den till andra, men inte kommentera och tala om för Dig hur bra jag tycker den är bara för att jag är lite blyg kring det här med att kommentera. Men din blogg är fenomenal! SÅ inspirerande, hands-on blandat med fördjupande kunskaper och alltid superfina och proffsiga bilder. Så TACK för en toppenblogg :)!

    • Josefina, min fina smygläsare. Tack snälla för mycket varm och fin kommentar. Den gjorde mig så glad. Vad roligt att du äntligen gav dig till känna, hoppas på fler kommentarer i framtiden, det är roligt att känna att ni finns på riktigt. 🙂 Kram och ha en fin helg <3

Kommentera