Dippa loss utan tillsatser

Dippa loss – utan tillsatser och med mera smak!

”Kan man äta dippsåserna från mataffären?” Det är en fråga jag får ofta. Personligen skulle jag aldrig göra det. Jag berättar varför här och ger mina bästa dipprecept istället.

En populär köp-dipp

Vad jag förstått är OLW:s ranchdipp med smak av tomat och lök populär. Så vi börjar med att undersöka den.

ranchdipp

Överblickar innehållet och tänker

  1. Oj vad många ingredienser!
  2. Modifierad stärkelse framställs av stärkelse från exempelvis potatis, vete eller majs, som modifieras med hjälp av kemiska processer.
  3. Socker?
  4. Många pulver…
  5. Smakförstärkare! Syntetiskt framställt för att ge oss den femte smaken umami, triggar vår hjärna som upplever att det smakar gott och vi vill ha mer och mer. Kan ge besvär som huvudvärk, yrsel trötthet illamående, olämpligt för barn.
  6. Druvsocker?
  7. Lite mera e-ämnen.
  8. Maltodextrin, är en extremt snabb kolhydrat, inget vi vuxna eller barn behöver. Finns exempelvis i färdiga grötsorter/välling (vilket jag tycker är vansinnigt).
  9. Vegetabilisk olja. Oklart vilken olja det handlar om. De väljer den billigaste, billig olja är aldrig hälsosamt och innehåller ofta stora mängder omega 6 som driver på inflammationer i kroppen.

Sammanfattning om OLW-dippen

Generellt är det onödigt många ohälsosamma ingredienser. Alla E-nummer är godkända av EU, och de ska vara ”säkra” i viss dos. Men ingen vet vad cocktail-effekten är av att blanda så många olika ämnen. Bara i denna dipp får vi i oss över sex olika E-nummer.

Enkelt recept på motsvarande dipp

Jag vill inte provsmaka OLW:s dipp, men tror att du kan få samma smak genom att blanda ihop följande:

  • 2 dl grekisk/turkisk/rysk yoghurt
  • 1 msk tomatpure
  • 1/2 mycket finhackad liten lök
  • 1/2 riven vitlöksklyfta
  • Smaka av med herbamare och peppar ev lite paprikapulver
Dippa loss

Mina godaste dippsåser

Dippa loss utan tillsatser lesscarbs

Smakvariationer på en bas

Jag rekommenderar en enkel bas som du kan smaksätta på en mängs olika sätt.

Basen: Blanda 2 dl grekisk/turkisk/rysk yoghurt och variera med någon av nedan smaksättare:

  • Renee Voltaires Örtsalt med ramslök (inget annat behövs än den, kanske lite peppar)
  • Herbamare och vitlök
  • Färska örter som timjan, basilika eller oregano, salta peppra och pressa/riv i lite vitlök
  • Färskriven ingefära, några stänk citron, herbamare och peppar.
3.6/5 (37 Reviews)

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @fannygrejar. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

3 kommentarer

Vad tycker du? Skriv en kommentar.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sök