Läsarfråga: Vad är en bra frukost?

Det är så roligt att besvara era frågor och jag tror att det är lika roligt för er att ta del av svaren. Den här frågan handlar alltså om frukost. Här kommer mina bästa tips.

”Hej, jag har precis börjat med lchf. Det är dag 4 och tycker det är super hittills. Jag tänkte fråga om turkisk yoghurt och nötter som frukost är det bra? Eller bryter jag mot ”lchf-reglerna”? Vågar inte riktigt prova på kaffet ännu och jag jobbar med patienter hela dagen så morgon fikat är det lätt att slänga i sig massa kolhydrater. Är mitt alternativ bättre? Ha det bra tack på förhand!”

Hej och stort tack för din fråga till att börja med. Roligt att du valt LCHF-stigen.

När det kommer till frukost har alla lite olika preferenser. Viss älskar frukost, andra äter det för att man måste och vissa äter inte frukost alls. Inget av dessa sätt är fel, man måste hitta det som funkar för en själv.

Ang turkisk yoghurt och nötter som frukost. Då tänker jag direkt, hur mycket av varje pratar vi om? Här har jag uppskattat mängden utifrån vad mina kunder som ätit detta brukar ligga i mängd. Jag har gjort uträkningen i kostbevakningen som ger följande resultat:

Kostbevakningen

Som du ser ger denna portion hela 16 gram kolhydrater. De som vill viktminska brukar jag rekommendera max 20 gram per dag. Det betyder att det endast finns fyra gram kvar resten av dagen. Jag är inte en sådan som uppmanar att räkna allt hela tiden, men om man inte vet och framförallt innan man lär sig kan det finnas en poäng att kolla lite på olika livsmedel.

Över lag är jag restriktiv med mejerier av flera anledningar, och anser inte att de bör vara ett eget mål. Dels kan kassein trigga överätning, dels påverka viktnedgången negativt. Jag tycker att en äggbaserad frukost är ett bättre alternativ. Se denna uträkning som bygger på 3 ägg, självklart kan man ta två ägg också:

Kostbevakningen

Här blir förhållandet mellan protein, fett och kolhydrater bättre. Du kan exempelvis göra äggröra eller stekta ägg och ersätta smöret med majonäs.

Om du verkligen vill äta yoghurt (som i rätt mängd inte bryter mot ”reglerna”) skulle jag istället rekommendera kokosyoghurt, utan mejerier, som jag gjort med flera olika smaksättningar.

kokosyoghurt

Andra frukostar som får många besök på Lesscarbs.se är följande (jag brukar inte rekommendera mjuka bröd vid viktminskning):

Jag har också två receptsamlingar som kan vara till hjälp:

Zarkos fettkaffe-recept

Kokosgröt

jordgubssmoothie

Har du också en fråga? Tveka inte att ställa den till mig! Du kan kommentera i detta inlägg eller skicka ett mejl via kontaktformuläret.


Behöver du hjälp med kostrådgivning rekommenderar jag dig att ta en titt på mina tjänster. Jag finns tillgängling online eller via telefon, så det spelar ingen roll vart du bor. Se alla mina tjänster inom kostrådgivning >>

 

 

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

7 kommentarer

Intressant! Tror jag får ändra min frukost lite… åtminstone variera mer. Jag undrar hur mycket ägg man kan äta? Alltså om det är bra/skadligt för kroppen med ett visst antal ägg/dag? Kommer ihåg när jag var liten att man sa att högst ett per dag var ok. Men det var ju ett tag sen 🙂

Hej! Kul att inlägget kan inspirera 🙂 Det finns ingen gräns på ägg, ät så många du orkar, men välj såklart eko så du inte får i dig onödigt med omega 6 som finns i konventionella ägg. Ostplättar kan du absolut äta, med pålägg på. Lycka till! 🙂

Hej jag visade ju en uträkning på ägg och smör, sedan skrev jag att du kan också steka ägg och ha majonäs till de stekta äggen istället för smöret för att få ungefär samma energifördelning. 🙂

Hej jag har börjat med lchf väger idag 123 men alltid tränat och gör det fortfarande. hur mycket kolhydrater/protein/fett skall jag äta vill gå ner ca 25 kg har försökt äta under 20 kolhydrat ca 260 fett och runt 125 protein men svårt att hålla protein mängden några förslag för övrigt väldigt bra sida mvh Jörgen

Hej! Jag antar att du äter mejerier? De gör så att proteinet sticker iväg. Jag gillar mer clean eating och smör. Om du äter 4 ägg till frukost, 150 g kyckling till lunch och 200 gram nötfärs till middag blir det ca 110 gram protein. Det borde räcka fint! Jag vet ju inte din längd eller specifika saker kring din kropp. Har en kund nu som påminner om det du beskriver. Du kanske också skulle anlita mig som kostrådgivare så du får lite extra pepp och ett anpassat upplägg för dig. Lycka till! Kram.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.