Mens – tillskott, menskopp, kost och hälsotips

Annonssamarbete med Bodystore.com

Mens – tillskott, menskopp, kost och hälsotips är ett komplement till mitt inlägg PMS – Behandla dina besvär med kost och naturläkemedel. Jag kommer inte att gå in allt för djupt på det hormnella i detta inägg utan mer skapa inspiration kring ett gäng tips/råd som jag finner användbara när jag har mens. Jag kommer också i slutet av detta inägg tipsa om ett antal tidigare, maxade blogginlägg som på ett eller annat sätt berör/fördjupar detta tema.

Innan vi går vidare vill jag vara tydlig med att detta inlägg – mensinlägget – inte på något sätt ska ses som medicinsk rådgivning. Om du har svåra besvär ska du alltid i första hand vända dig till sjukvården. De rekommendationer som finns i detta blogginlägg ska ses som tips på vad du kan göra som ett komplement till de råd du får via sjukvården.

Inlägget innehåller

  • Rabattkod hos Bodystore
  • Tillskott vid mens
  • Kost vid mens
  • Menskopp
  • Flera intressanta hälsoinlägg

Rabattkod hos Bodystore

Med jämna mellanrum har jag rabattkoder hos min grymma partner sedan många år, Bodystore. Där handlar jag allt från mat till solskydd, tillskott, städgrejer och skönhetsprodukter. För att hålla koll på aktuella rabattkoder rekommenderar jag dig att undersöka min sida erbjudanden och rabatter, kolla Instagram och min Facebooksida där jag berättar om aktuella koder.

Vecka 24 finns aktuell kod, ange koden: FANNY28

Den ger dig 100 kr rabatt vid köp över 600 kr.

Kan ej kombineras med andra rabattkoder.

Jag har en egen minishop hos Bodystore där jag samlat mina favoritprodukter, den hittar du via knappen nedan.

mens
Läs mer om buljong nedan.

Tillskott vid mens

  • Mammaoptimal från Helhetshälsa
    Tillskottet för dig som ammar, är gravid, har varit eller vill bli det. MammaOptimal är det första svensktillverkade Mamma-vitamin-mineral-tillskottet med levande mjölksyrabakterier. MammaOptimal innehåller samtliga vitaminer, inklusive folsyra som bidrar till vävnadstillväxt hos gravida, och utvalda mineraler. Ett väldigt bra all-round tillskott för kvinnor som jag varmt rekommenderar.
  • B-vitaminkomplex
    B-vitaminer deltar i många processer i din kropp. Ofta samverkar flera av dem. Därför är det bra att ta alla B-vitaminer tillsammans. B-vitaminer är vattenlösliga vitaminer. Kroppen kan varken tillverka eller lagra dessa, utan måste regelbundet tillföras via maten. B-vitaminerna fyller olika funktioner i kroppen, men på detta tema bidrar det till bildande av röda blodkroppar, immunfunktion, reglering av hormonaktivitet samt dina slemhinnor. 

    Har du högre ämnesomsättning, exempelvis på grund av hård träning, lider av mycket stress eller har en obalans i kroppen av något slag kan uppleva fördelar med ett B-komplex
  • Magnesium – Några av de saker som magnesium gc cvhsa<>4121ör i kroppen är att bidra till normalt fungerande nerver och muskler, omsätter kalcium, hjälper till vid proteinsyntesen, stärker immunförsvaret och kan även vara grymt om du känner dig chokladsugen vid mens. Choklad innehåller nämligen magnesium. Ett optimalt intag av magnesium kan motverka symtom på premenstruellt syndrom (PMS) och migrän.

    Magnesium är ett vattenlösligt ämne och det tas upp vid kontakt med vatten och lämnar oss via urinen.  Vattenlösliga näringsämnen lagras sämre än de fettlösliga och därför är det viktigt att tillföra dessa kontinuerligt via mat och dryck. Jag har de senaste tio året ätit tillskott av magnesium, och upplever att jag mår så mycket bättre tack vare detta. 

    Jag rekommenderar varmt att du läser mitt omfattande blogginlägg om magnesium. Där finns mer information och många tips på olika magnesiumsorter jag gillar och använder.
  • C-vitamin har visat sig att kunna öka progesteronnivåerna naturligt i kroppen. Jag älskar C-vitamin och äter det dagligen och extra mycket vid förkylning.
Tillskott mens
Här ser du ett gäng härliga tillskott jag varmt rekommenderar.


Kost vid mens

En av de viktigaste sakerna jag alltid tjatar om är att lyssna på kroppen. Jag blir exempelvis alltid extra hungrig vid mens. Jag vill äta mat, och mycket mat! Inte godis, snacks, fika och sånt utan mat. Jag brukar lyssna på det, och känna in hur det känns.

En fertil kvinna bör fokusera på en näringsrik kost. Här kommer några tips:

Benbuljong – näringsrikt, full med kollagen och protein. Dessutom väldigt gott. Jag rekommenderar varmt att göra egen benbuljong, men ännu enklare är att köpa en burk av detta benbuljongspulver från Nyttoteket.

Paleokost – Näringsrik kost som är enkel att förhålla sig till med lite, minimalt eller inga mejeriprodukter brukar vara en bra väg för den som har många födoämnesintoleranser, hormonella besvär, värk/smärta med mera. Jag har skrivit ett omfattande, men ändå enkelt blogginlägg om just Paleokost – allt du behöver veta för att komma igång. Läs det.

Ät en regnbåge varje dag – Något jag pratar om ofta! Ät en regnbåge varje dag för att maximera näringen i din kost. Fermentera mat, koka, stek och ät råa grönsaker. Kål är hälsosamt och väldigt nyttigt. Jag har otroligt många recept. Här kommer några exempel:

Undvik saker du inte tål

För att kroppen ska må bättre behöver du pausa saker som du märker att du uppenbart inte mår bra av att äta. På så sätt hinner kroppen läka, och sedan finns möjligheten att du kan äta det igen. Så är det för mig med ägg. Jag åt enorma mängder ägg och blev väldigt känslig mot det. Nu har jag under flera år undvikit ägg, och de få gånger jag nu äter ägg går det bra. Det trodde jag faktiskt aldrig till en början, men kroppen vill vara i balans och det kan ju vara kombinationen av flera saker som göra att man är överkänslig. Det behöver inte vara för alltid.

Minimera intag av gluten Jag kommer aldrig tycka att det är en bra idé att äta modernt vete. Det är inte anpassat till våra kroppar. En stor del av vårt immunförsvar sitter i tarmen, och därför ska du vara snäll mot den. Det finns så många naturligt glutenfria och smaskiga recept att testa och njuta av. Jag rekommenderar dig varmt att testa att äta mer glutenfritt om du upplever problem med din hälsa. Hormonella besvär, magproblem, värk och liknande. Läs gärna mitt inlägg: Äta glutenfritt, varför, tips, råd och recept

mens och hål
Blomkål är en stor favorit.


Menskopp

Vad vore mensinlägget utan tips på min absoluta favorit? Jag älskar min menskopp och har haft den de senaste åren, säkert närmare åtta år. Det är det absolut enklaste mensskyddet jag haft, som inte märks eller är irriterande/i vägen. Det kan vara lite svårt att sätta in den i början innan du lärt dig, men du klämmer ihop den som en tampong ungefär och sedan för du in den, och känner med fingret runt kanten så den ”fällts ut” som den ska. På så vis bildas ett vakum som gör att inget sipprar ut. Ibland har jag fått ett för starkt vakum som gjort att det värker/smärtar i min livmodertapp, det känns som väldigt intensiv mensvärk. Då har jag bara släppt lite på detta vakum och flyttat den lite längre ner, då slutar den känslan direkt.

Du kan använda binda/menstrosa tills du fått den rätta knycken om du är orolig. Att använda menskopp är både miljövänligt och väldigt prisvärt. En menskopp håller i flera år, jag har haft min de senaste fem åren.

Det är en myt att du automatiskt behöver en större menskopp bara för att du fött barn eller är över 30 år. Jag tycker att känslan, och mängden mens avgör. Alla har vi lite olika preferenser, och det jag tycker att du ska gå efter är hur det känns och hur effektiv den är för just dig. Den första mensdagen behöver jag tömma menskoppen några gånger på en dag, den sista dagen räcker det med att tömma morgon/kväll.

Rengöra menskopp

När du tömmer menskoppen räcker det med att du sköljer den i vatten direkt från kranen. Om du tvättar den med tvål finns risk att det fastnar tvålrester som kan störa PH-balansen i slidan. Inför varje ny mensperiod bör du koka menskoppen i fem minuter för att sterlisera den. Jag brukar med jämna mellanrum även lägga i cirka 1 msk natriumperkarbonat, för att få den i nyskick. Här nedan ser du andra användningsområden, för natriumperkarbonat, ett måste i det giftfria hemmet!

Natriumperkarbonat – användningsområden

Natriumperkarbonat är grym mot svåra fläckar och lukt och kan användas som blekmedel. Natriumperkarbonat finns i de flesta fläckborttagare och effektiva blekmedel, men innehåller inget klor/klorin, optiska färgämnen eller fosfat som är skadliga kemikalier för våra vattendrag. Det är tack vare syret (kallas också fast väteperoxid) som gör att den fungerar som fläckborttagare och den kan lösa upp de flesta fläckar. Du kan också använda det för att bevara vita sängkläder vita, samt använda som allrengöring för kök och badrum.

Blanda med liten vatten till en pasta och gnugga in fläckarna, eller blötlägg smutsiga/illaluktande tyger. Här är exempel på fläckar du kan få bort:

  • kaffe/te
  • gräs
  • blod
  • rött vin
  • svett
Perkarbonat Lesscarbs
En väl använd påse perkarbonat. Ett måste i varje hem om du frågar mig.
Här ser du före och efter rengöring av menskopp! Visst är det stor skillnad?


Flera intressanta hälsoinlägg

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @fannygrejar. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.