Tacokål med glutenfria wraps – en ny favorit

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Bodystore och Kitchentime

Tacokål var något jag uppfann när vi inte hade något hemma och jag behövde en snabb lunch. Sedan kom barnen hem och åt upp resterna. Jag satt med hakan nere i knäet, eftersom jag aldrig sett min son äta kål med så god aptit. Vitkålsmos visserligen, men det är ju en helt annan sak.

Det tändes som ett idéljus inom mig och jag tänkte: Kan vi ersätta detta på fredagstacosen istället för vanlig köttfärs?

Vi började försiktigt. Först tog vi cirka 400 gram färs till cirka 1,5 kg kål av olika slag, sedan drog vi ner köttfärsen ännu mer, för att sedan göra utan köttfärs. Så båda alternativen fungerar toppen. Det är också en perfekt restförvandlare. Du tar lite olika grönsaker du har hemma och vill bli av med, kryddar med något du vet att alla älskar och en ny favoriträtt är skapad! Perfekt.

Wrapsen är mina glutenfria paleo-wraps. De allra godaste och enklaste glutenfria wraps jag gjort och smakat.

Du kan tillaga denna enkla rätt på två sätt:

  1. I ugnen (med fördel utan färs i så fall)
  2. I stekpanna/wokpanna.
Tacoplåt
Den här magiska skärbrädan med tre bleck har jag skrivit i mitt senaste maxade inlägg ”plåtmat”. Vill du komma direkt till skärbrädan trycker du här. Just nu är det rabatt på den.

Tacokål – Du behöver

Som jag skrev innan, ta det du har hemma, men jag brukar ju tänka att jag ska äta en regnbåge varje dag, och tar så många färger jag har hemma. Kål krymper ju vid tillagning, så räkna cirka 2 rejäla nävar per person. Detta håller sig fräscht många dagar i kylen och är gott att värma. Så vi brukar göra jättemycket så det finns i kylen.

Till den plåten jag har på bilden använde jag det det du ser på bilden ovan, alltså 1/4 rödkålshuvud, ungefär lika mycket spetskål, 1 broccoli, lök, vitlök och ett gäng morötter.

Gör så här

Vid tillagning i stekpanna:

Hacka upp alltsammans, jag gillar finstrimlat. Och morötterna rivna grovt på rivjärnet.

  1. Stek löken mjuk. (Har du i köttfärs steker du den nu också)
  2. Tillsätt övriga ingredienser förutom de rivna morötterna.
  3. Sedan steker du allt i några minuter och smakar av om du tycker att det behövs mer kryddor. Du anpassar mjukheten på kålen helt efter tycke och smak.
  4. Precis före servering slänger du i morötterna, jag gillar att de är lite krispigare. Men du kan såklart ha de helt mjuka också och steka dem längre tid.

Vid tillagning i ugnen:

Blanda ihop alltsammans på en plåt, ställ in i ugnen 20-30 minuter beroende på konsistens på kålen. Blanda runt då och då.

Tacokål
Så magsikt god. Och blecken från skärbrädan är helt perfekt.

Tacosamling – ett inlägg värt ett besök

Jag har ett maxat inlägg på tema tacos, som du borde ta dig en titt på, för att få recept på bland annat ostsås, hemmagjord tomatsalsa, LCHF-nachos med mera.

Två andra recept på tema tacos som du bara måste testa är min tacopaj LCHF och min tacogratäng. I båda recpeten borde det ju funka toppen att ersätta köttfärsen med tacokål om du vill.

Tacopaj LCHF
Tacopajen.. Mums!
Tacoplåt
Här är mina nachos, LCHF och Paleo!

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

2 kommentarer

Förstår inte varför man skulle vilja gå misste om all näring som gräsbetat kött innehåller. Inget vidare för magen heller, och inte blir man mätt. Tycker dagens vegotrend är galen, men kommer nog prova detta som tillbehör.

Som sagt kan du tillsätta köttfärs om du vill. Dock vill jag betona att de flesta inte köper gräsbetat kött utan det billigaste som finns, ofta på grund av ekonomiska skäl. Detta kött innehåller som du säkert vet inte alltid ”toppennäring”. Jag tror fler skulle må bra om de åt vego oftare, sedan behöver alla inte bli Veganer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.