Psoriasis – Tips hur du själv lindra dina besvär

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Bodystore

Psoriasis är ett av de ämnen som ni önskat att jag ska skriva om. Och eftersom jag älskar att skriva önskeinlägg kommer det här. Läs vidare för att ta del av vad psoriasis är, vad som kan trigga igång skov och utbrott och hur du kan lindra dina besvär.

Innan vi går vidare vill jag vara tydlig med att detta inlägg inte på något sätt ska ses som medicinsk rådgivning. Om du har svåra besvär med psoriasis ska du alltid i första hand vända dig till sjukvården. De rekommendationer som finns i detta blogginlägg ska ses som tips på vad du kan göra som ett komplement till de råd du får via sjukvården. 

Inlägget innehåller:

  1. Vad är psoriasis?
  2. Orsaker och triggers
  3. Olika typer av psoriasis
  4. Psoriasis – så kan du själv kan lindra dina besvär

Vad är psoriasis?

Psoriasis är en kronisk systemsjukdom som framförallt drabbar huden och lederna, men som också kan vara kopplad till ögonsjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar och tarmbesvär. Det är en autoimmun sjukdom vilket innebär att immunförsvaret börjar angripa kroppens egna vävnader. Då uppstår en inflammation och kroppens produktion av hudceller ökar. Detta leder till röda, runda utslag som täcks av gråaktiga, torra fjäll som kliar och flagnar. 

Bara i Sverige är det närmare 300 000 personer som lider av sjukdomen, men trots det finns det ännu ingen behandling som kan bota psoriasis – även om symptomen kan dämpas. Sjukdomen går i skov vilket betyder att besvären kan vara dämpade och lindriga i vissa perioder för att sedan blossa upp och bli besvärliga.

Orsaker och triggers

Det är fortfarande inte klarlagt vad som orsakar psoriasis. Det man vet är att sjukdomen inte smittar. Man vet också att det är ärftligt. Det innebär att du löper större risk att få det om någon i din familj har det. 

Även om det fortfarande är osäkert vad som orsakar sjukdomen, vet man idag att det finns flera faktorer som kan trigga igång ett utbrott eller skov. De vanligaste är:

  • Infektioner (till exempel candida eller streptokocker)
  • Solbränna eller solskada
  • Stress och trauma
  • Rökning
  • Vissa läkemedel

Olika typer av psoriasis

Det finns olika typer av psoriasis. De skiljer sig åt när det gäller hur utslagen ser ut och var på kroppen de uppstår. Här är några av de många formerna: 

  • Plackpsoriasis – Den vanligaste formen. Kännetecknas av fjällande, centimeterstora utslag. De uppstår främst på armbågar, knän, rygg och hårbotten. Många gånger sitter utslagen symmetriskt på båda sidor av kroppen.
  • Guttat psoriasis – Uppstår ofta i samband med infektion, exempelvis halsfluss och är vanligare hos unga personer. Ger droppformade små prickar som kan spridas över hela kroppen. 
  • Hårbottenpsoriasis – Kännetecknas av rodnad och fjäll i hela eller vissa delar av hårbotten och ett par centimeter utanför. Det kan också orsaka inflammationer i ytterörat. 
  • Hand-fotpsoriasis – uppstår på händernas och fötternas ovansida och särskilt knogar. 
  • Invers psoriasis – Vanligt i hudveck, exempelvis armhålor, ljumskar, under brösten och i underlivet. Utslagen är röda och blanka och fjällar inte.
  • Nagelpsoriasis – Ser nästan ut som nagelsvamp och ger små runda gropar i naglarnas ovansidor. 
  • Psoriasisartrit – En del som har psoriasis får även ledbesvär i form av psoriasisartrit. Även denna typ av psoriasi kommer i skov och kan orsaka smärta och stelhet. 
  • Pustulös psoriasis – En ovanlig typ av psoriasis som ger små varblåsor över kroppen. 

Psoriasis – så kan du själv lindra dina besvär

Det kan vara lätt att förväxla psoriasis med andra hudbesvär och ibland kan det krävas flera besök hos läkare för att ställa rätt diagnos. När läkaren väl fastställt att det är psoriasis det rör sig om brukar det behandlas med mediciner inifrån och med krämer och salvor från utsidan av kroppen. Det finns faktiskt en hel del du kan göra själv också för att ytterligare lindra dina besvär:

Antiinflammatorisk kost

Grunden i sjukdomen är inflammation, därför är det en antiinflammatorisk kosthållning en bra början. Den antiinflammatoriska kosthållningen består av näringsrik, inflammationsdämpande mat som stöttar de läkande processerna i kroppen. Det är en kosthållning som är enkel att ta till sig eftersom den främst fokuserar på vad du kan lägga till för att boosta systemet, snarare än vad du behöver plocka bort. Lägg till färgglada grönsaker som morötter, spenat, rödkål och paprika. Tänk att du ska äta en regnbåge varje dag. Ät vildfångad fisk och skaldjur och byt ut köttet till gräsbetande alternativ. Välj nyttiga oljor med hög andel omega-3. Avokadoolja, kokosolja, och olivolja är några favoriter. Krydda till sist med superkryddor som till exempel oregano, gurkmeja, ingefära och vitlök.

Om du är nyfiken på att veta mer kan du läsa mitt blogginlägg om antiinflammatorisk kost här.  

Probiotisk mat
Kimchi! Magiskt gott!
Göra egen kombucha
Hemmagjord kombucha är gott och enkelt att göra.

Ta hand om magen

Många hudsjukdomar uppstår i samband med problem i magtrakten. Därför är det viktigt att ta extra väl hand om magen och tarmen. 

  1. Få koll på eventuella födoämnesallergier genom att bli din egen matdetektiv. Uteslut olika allergener från din kost och börja skriva matdagbok och dokumentera hur du reagerar på olika livsmedel. Vanliga livsmedel som många reagerar på är ägg, gluten och nötter. Testa dig fram och se vad just du är känslig mot. 
  1. Stötta tarmarna och boosta tarmfloran med hjälp av probiotika (goda tarmbakterier) som finns i fermenterad mat och dryck. Här har du några av mina favoritrecept på just fermenterad mat: 

Du kan också få i dig probiotika i form av ett bra kosttillskott. Jag brukar rekommendera Pro 30 Plus 30 från Alpha Plus och LactoVitalis Pro från Holistic. Du kan läsa vidare om alla hälsofördelar med probiotika här. 

  1. Hjälp magen med tillskott av matsmältningsenzymer. Mina absoluta favoriter är kombinationstillskotten BIO GEST från Thorne och Ergozyme Great Earth. Vill du hellre ha veganska alternativ rekommenderar jag AllZym DPP IV från Alpha Plus eller Helazym från Helhetshälsa. Läs mer om enzymer och alla fördelar med dem i detta blogginlägg
  1. Läk din tarm med hjälp kollagen. En läckande tarm kan ställa till det ordentligt i kroppen. Inte minst kan det trigga igång inflammationer och autoimmuna sjukdomar. Kollagen är ett protein som bland annat finns i cellerna i tarmen, genom att få i dig extra mycket kollagen hjälper du därför tarmens slemhinna att läka. Ett bra sätt att få i dig kollagen är genom att göra din egen benbuljong. Du kan också få i dig kollagen genom ett tillskott. Jag gillar Pure Collagen från Vitaprana och Clean Collagen från Nyttoteket. Även Real Broth, som är en färdig benbuljong från Nyttoteket, är en favorit. Du kan läsa mer om kollagen och vad det gör i din kropp här
Psoriasis kost och tips
Testa min mejerifria proteinglass med kollagen, supergod!

Öka ditt intag av omega-3 

Omega-3 är inflammationsdämpande och kan därför vara till hjälp vid psoriasis. Att äta nyttiga fetter hjälper också till att “smörja kroppen från insidan”. Omega-3 finns framförallt i vildfångad, fet fisk eller gräsbetat kött. Det är inte alla som lyckas få i sig tillräckliga mängder, då är det toppen med ett tillskott. Mina favoriter är Arctic Meds omega-3 med citronsmak eller Thornes Super EPA i kapselform. Vill du hellre ha ett veganskt alternativ rekommenderar jag AlgOmega3 från Helhetshälsa

Jag har skrivit ett helt blogginlägg om omega-3 om du vill läsa mer om det. 

Smörj och skrubba huden

Det är viktigt att återfukta huden om du har psoriasis. Det hjälper dels mot klådan, dels skyddar det huden mot kemikalier, vatten och andra yttre påfrestningar. Det finns många naturliga oljor som fungerar bra. Vad som kommer fungera bra för dina specifika besvär är svårt att säga, det gäller att testa sig fram helt enkelt. Jag har skrivit ett maxat inlägg om oljor för huden och vilken du ska välja här. Här är några oljor som kan vara värda att testa:

Nattljusolja är en riktigt bra olja vid psoriasis och eksem Innehåller GLA (gammalinolensyra) som både tillför huden fukt och hjälper till att bevara den. Nattljusoljan är en “torr” olja som inte gör huden kladdig eller oljig.

Avokadoolja passar också väldigt bra för personer med psoriasis. Det är en lätt olja som snabbt går in i huden och skapar en skyddande barriär. Den är också antiinflammatorisk och passar därför bra på skadad och irriterad hud. 

Hampafröolja går snabbt in i huden och funkar bra till känslig och skadad hud. Den innehåller de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6 och påskyndar läkningen av hudcellerna. Den innehåller också GLA som har en antiinflammatorisk effekt på huden. 

Arganolja innehåller, förutom viktiga fettsyror, även vitaminer som till exempel E-vitamin, som är bra för huden. Den är antiinflammatorisk och lugnar irriterad hud och påskyndar läkningsprocessen. 

Sesamolja är en antiinflammatorisk och antibakteriell olja som passar torr, skadad och känslig hy. De många näringsämnena i oljan hjälper huden att läka och bygger upp ett bra skydd. 

Något som kan vara till stor hjälp vid psoriasis är att skrubba huden då sjukdomen innebär en överproduktion av hudceller. Genom att skrubba bort det uttorkade översta lagret (fjällen) kan ny frisk hud bildas enklare. Det gör det även lättare för huden att ta upp och få mer effekt av mjukgörande oljor och eventuella medicinska salvor. Salt från Döda havet sägs vara extra bra att använda för att skrubba huden vid psoriasis eftersom dess mineralrika sammanställning peelar försiktigt men effektivt, samtidigt som det lugnar den skadade huden. En bra sådan saltskrubb hittar du här. Även lera från Döda havet sägs ha lugnande och läkande egenskaper på huden och kan vara värt att testa. 

Psoriasis
Glöm inte fettet!

Undvik att torka ut huden

Byt ut uttorkande tvålar med sulfater mot snällare alternativ. Min absoluta favorit är aleppotvålen, som är gjord på olivolja, lagerbärsolja och vatten. Aleppotvål smörjer huden samtidigt som den rengör den och passar därför väldigt bra om du har torr hud. För att verkligen göra skillnad mot dina besvär skulle jag rekommendera att du väljer en variant med högre andel lagerbärsolja, helst aleppotvål 30% eller aleppotvål 20%. Läs mer om aleppotvål i det här blogginlägget

Se också över vilka hårprodukter du använder. Sulfater i schampo kan förvärra torr hårbotten.Välj istället ett mildare schampo för rengöring av håret. Jag rekommenderar Bruns Schampo nr 02 Kryddig Jasmin som är en favorit hos personer med psoriasis. Även balsammetoden kan vara ett alternativ för att vara säker på att inte torka ut huden.

Jag hoppas att du tyckte om mitt inlägg om psoriasis och att du fått lite tips och råd på vägen. Lämna gärna en kommentar om du har några funderingar.

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.