Ett gäng superfräscha och enkla LCHF-luncher

Dela på facebook
Dela på email

Jag är inte så sugen på biff och bea direkt när det är lunchtime. Istället äter jag gärna något lättare och fräschare. Här finns några tips!

 

Jag är av uppfattningen att man inte blir tjock av grönsaker. Eller att grönsaker aldrig är boven i dramat. Grönsaker är inget man behöver vara rädd för att äta oavsett kost. En normal portion ovanjordsgrönsaker ger cirka 5-8 gram kolhydrater. Många som äter LCHF tror att man inte kan äta grönsaker, men det tycker jag alltså är helt fel. Variera färg och konsistens för att få i dig så många nyttigheter som möjligt.

Jag vill med detta inlägg visa att man kan äta goda LCHF-rätter som inte upplevs som ”fettiga”. Det är i alla fall vad många brukar säga om min mat, att den är fräsch och inte känns så tung och fet. Jag tycker nämligen om att tillsätta olja eller smör när maten är klar, så passar det alla runt bordet.

Däremot mättar inte grönsaker på ett bra sätt och därför måste du komplettera med en fettkälla och i de flesta fall en proteinkälla. Väljer du ost som mozzarella eller fetaost får du både fett och protein (men tillsätt ändå en till fettkälla) Gör en krämig röra, en god olja eller majonäs (med någon smaksättning). Om du späder majonäsen med lite vatten får du en krämig dressing.

På omslagsbilden serverar jag mozzarella, tomat, min mans morbrors hemmagjorda salami, basilika och generöst med kallpressad ekologisk rapsolja.

 

Några av mina favoritluncher

 

enkla LCHF-luncher
Kesoplättar (Klicka på bilden för recept)
enkla LCHF-luncher
Tonfiskkakor (klicka på bilden för recept)
enkla LCHF-luncher
Ångkokt torsk med örtsmör (klicka på bilden för recept)
enkla LCHF-luncher
Min älskade zoodlare – räddar många luncher! (klicka på bilden för recept)
enkla LCHF-luncher
Kycklingwrap, med pizzabotten (klicka på bilden för recept)

 

Tips!

Vill du se fler av mina recept-samlingar? Kolla in mina LCHF-smoothies eller min soppsamling!

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

4 kommentarer

Tack för alla lunchtipsen! Och självklart ska vi lchf:are äta grönsaker. En mättande ovanjordsgrönsak som vi använder mycket i det här huset, är vitkål, det finns allsköns olika saker man kan göra med vitkål förutom sallad och kålsoppa 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Få mitt gratis inspirationsbrevEtt mejl i veckan som gör dig glad. Fullt med recept, veckomenyer, tips, bilder och unika erbjudanden.
Prenumerera här →