fbpx
Lesscarbs Lesscarbs

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Bodystore

Pannacottapaj – LCHF/paleo och glutenfri

Pannacottapaj – LCHF/paleo och glutenfri

Pannacottapaj är en kombination mellan två desserter jag gillar, kanske inte så svårt att gissa, pannacotta och paj såklart. Detta är den perfekta desserten eller fikat att bjuda på. Passar till studenter och när helst man önskar lite smarrigt.

Pannacottapaj

Till en paj ca 24 cm

Du behöver

Jag använder Gelatin från Nyttoteket som framställs från gräsbetande kor, och inte gris. Det går även att göra gelégodisar av och blanda i varm dryck för att få i sig protein och ledfrämjande ämnen.

pannacottasamling

Gör så här samt tips och trix

  1. Följ receptet för pajskalet. Jag ställer alltid in det i frysen innan gräddning för att det inte ska sjunka ihop och inte bli så mörkt. Låt pajskalet svalna helt innan du häller i pannacottan.
  2. Jag hade lite gurkmeja i min pannacotta för att färgen skulle bli lite gul, vi pratar 1-2 knivuddar, mer behövs inte av det jag länkar, har en så underbar färg!
  3. När du gör pannacottan, låt den svalna till ca 20 grader innan du häller upp den, då skiktar sig inte vaniljen utan blandas runt i hela ”smeten”. Beroende på vilken form du har kanske inte allt får plats i formen, då kan du göra 1-3 mindre pannacottor i glas eller så. Jag fick två minisar som jag bjöd barnen på.
  4. Garnera med vad du önskar. Bär, örter och ätbara blommor är ju toppen, men även lemoncurd, vispad kokosgrädde och bipollen som jag hade på är så fint (och gott!) Även hallonsåsen som jag har till citronpannacottan skulle funka bra att servera på sidan om.
Även passonsfrukt skulle vara magiskt gott på den här!
pannacottapaj
Betty skulle bara provsmaka lite.
Pannacottapaj
Låt det väl smaka!

Lycka till! Lagar du detta recept vore jag så glad om du taggar mig på Instagram, @lesscarbs samt använder hastaggen #lesscarbs

2 Responses to Pannacottapaj – LCHF/paleo och glutenfri

Lämna ett svar