Glutenfria wraps och min guide till glutenfri bakning

Annonssamarbete med Bodystore.com (innehåller även adlinks till Kitchentime)

Glutenfria wraps är något jag fått frågan om att ta fram under en längre tid. Jag har ett par vitkålswraps som blir förvånansvärt lika vanligt bröd i min kokbok, Det stora Matäventyret, men dessa är lite meckigare att göra än dessa som jag nu kommer att dela receptet på. Dock ska betonas att de wraps som finns med i kokboken passar dig som äter LCHF, medan dessa i detta inlägg är godkända inom paleo, samt glutenfria och veganska.

Glutenfria Wraps – Paleo, vegan och supergoda

Du behöver

Gör dina glutenfria wraps så här

  1. Blanda samman alla ingredienser i en skål. Se steg för steg nedan.
  2. Låt degen vila några minuter innan du delar upp den.
  3. Dela sedan degen i 8 bitar och rulla dem runda.
  4. Kavla ut wrapsen mellan två bakplåtspapper, eller använd en tortillapress (adlink).
  5. Stek i torr panna, någon minut på varje sida. Lägg sedan mellan en handduk.
  6. Ät direkt! De blir torra om de ligger länge. Dock tycker Betty att de smakar helt fantastiskt när de är torra och knapriga, haha.

Recepttips!

Glutenfria Wraps
Allt du behöver till dessa goda wraps.
Glutenfria Wraps
Om du inte vill fetta ner mått, kan du trycka ett hål med matskeden i mjölet och sedan fylla upp oljan i hålet istället för direkt i måttet. Då sparar du disk.
Glutenfria Wraps
Degen är lös i början, men efter någon minut får du en fantastisk deg att jobba med.
Glutenfria Wraps
Dela degen i 8 delar. Jag rullar en korv, gör ett snitt på hälften, delar sedan varje mindre del i fyra lika stora delar. Du kan göra ännu mindre delar också om du föredrar små wraps.
Glutenfria Wraps
Rulla till bollar.
Glutenfria Wraps
Lägg på bakplåtspapper, tryck till med handen och kavla mellan ett till bakplåtspapper.
Glutenfria Wraps
Sådär. De blir inte helt perfekt runda, men det spelar mig mindre roll.
Steka Wraps
Sedan steker du någon minut på varje sida i torr panna. Jag har bästa stekpannorna i lätt gjutjärn som du läser mer om detta blogginlägg.
Glutenfria Wraps
Klara! Så himla goda!
Tacokål lesscarbs
Här är wrapsen tillsammans med min tacokål.

Lesscarbs Guide till glutenfri bakning

Det är många som undrar ”kan jag ersätta x med y” och liknande frågor. Därför tänkte jag samla ihop alla mina bästa tips i ett och samma inlägg.

Mina favoriter när det kommer till glutenfritt mjöl

Mina favoriter är alla näringsrika och naturligt glutenfria mjöler. Jag föredrar att blanda ihop egna varianter och tillsätta husk själv. Om du köper en färdig mix är den redan blandad med stärkelse och bindmedel, som en färdig produkt. Då kan du sedan inte hoppa rakt in i mitt recept för glutenfri limpa och förvänta dig samma resultat. Så följ mina recept med ”riktigt mjöl”, inte färdiga mixer, för då kan jag inte garantera att resultatet blir som tänkt.

  1. Bovetemjöl – Egentligen en ört, inget sädesslag. Naturligt glutenfritt. Vissa tycker att smaken är lite speciell i början, men den vänjer man sig vid. Det är i alla fall min erfarenhet. Bovete är väldigt snällt för magen, och kan ersätta vetemjöl och rågsikt i recept. Förutom detta innehåller bovete alla de essentiella aminosyrorna och gör det därmed till en fullvärdig proteinkälla. Du kan också köpa helt bovete och koka som ris eller använda i bakverk och bars. Tänk dock på att helt bovete alltid ska skållas i kokhett vatten före användning (tillagning) eftersom det innehåller ett ämne, fagopyrin, som kan orsaka allergiska reaktioner. Vattnet kommer bli lite svagt rosa, sen blir det bra.
  2. Teffmjöl – Teff är ett sädesslag från de etiopiska och eritreanska högländerna. Det är detta mjöl man använder om man lagar injera (något jag verkligen vill göra snart!) Teff är naturligt glutenfritt och innehåller höga halter av fiber, protein, järn och kalcium. Ljust teffmjöl har samma näringsvärde som mörkt mjöl, det är bara färgen som skiljer. 
  3. Durramjöl – Durra är ett smakrikt sädesslag som ursprungligen kommer från Afrika. Mjölet är ett fullkornsmjöl vilket innebär att det är mineral- och fiberrikt. Ett naturligt glutenfritt mjöl från ett gräs, Durra. Innehållet liknar våra vanliga spannmål, och många menar att det är det mjöl som mest liknar vetemjöl.
  4. Glutenfria havregryn – Älskar havregryn, och tycker att de är så användbara. Jag brukar faktiskt aldrig köpa havremjöl utan mixar havregryn till ett fint mjöl i min blender. Billigare och inte alls svårt.
  5. Fiberhusk – Innehåller malda psylliumfröskal. Tack vare sitt rika innehåll av kostfiber (85%) har FiberHusk förmågan att suga upp vätska och svälla. Det ger en geléaktig konsistens som binder samman degen. Den kladdar mindre och blir lättre att jobba med. Helt smak- och luktfri. Funkar utmärkt till bakpulverdegar, mjuka kakor, småkakor och kex. FiberHusk är tack vare sitt rika fiberinnehåll, också ett mycket bra fibertillskott. Många dricker ett glas vatten med en tsk husk varje kväll för att få fart på magen (hålla den i trim) men husken kan också hjälpa till vid avgiftning. Finns också som kaplar, exempelvis dessa.

I samma kategori kommer de favoriter när jag bakar LCHF/Paleo-bröd och liknande. Samt lite annat jag alltid har redo för mitt bakande:

Glutenfria recepttips

Alla mina över 800 recept är glutenfria här på lesscarbs.se, men här är några stycken som ”bara är glutenfria” ej LCHF eller Paleo.

veganska pannkakor
Våffeldagen
Glutenfri limpa

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

4 kommentarer

Hej! Det här har ingenting med inlägget att göra men jag ställer frågan ändå för är så IMPONERAD av din kreativitet när det kommer till mat!

Om ett par veckor ska jag vandra med några kompisar. Det blir en vandring på ca 6 timmar i helt okej terräng så inget extremt. De andra vill att vi stannar och äter på vägen och tänker ta med sig mackor och pastasallad och jag mår aldrig bra av bröd och pasta… Har du några idéer kring vad man kan ta som är keto eller åtminstone lowcarb och som är gott kallt och funkar som utflyktsmat? Just nu är det enda jag kan tänka på några ketobiffar som jag smörar innan jag går hemifrån. Det kan nog bli ganska gott men provar att ställa frågan om du har några andra idéer! Kan ju vara najs inför sommaren också??

Keep up the good work med din blogg den äger!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.