MSM – vad är det och hur kan det hjälpa dig?

Annonssamarbete med Bodystore.com

MSM – vad är det egentligen? Det är ett kosttillskott som blivit väldigt populärt de senaste åren tack vare dess många fördelar och användningsområden i kroppen. MSM, som står för metylsulfonylmetan, är en naturlig källa till organiskt svavel. Organiskt svavel är ett essentiellt ämne som finns i kroppens alla celler och som är viktigt för många av kroppens vävnader och dess funktioner. Läs vidare för att få koll på varför MSM är viktigt för oss, vilka positiva effekter det kan ha på din hälsa, hur du får i dig det på bästa sätt och mina bästa köptips. 

Rabattkod hos Bodystore vecka 27

Denna vecka, vecka 27 får du 100 kr rabatt vid köp över 600 kr.

Ange rabattkoden: Lesscarbs27

Kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden, och gäller till den 11/7 kl 23:59.

Inlägget innehåller:

  1. MSM – Vad är det?
  2. MSM – Vad är det bra för?
  3. Hur får jag i mig MSM och hur mycket behöver jag?

MSM – Vad är det?

MSM, som är en förkortning av metylsulfonylmetan, är en naturlig källa till organiskt svavel. Organiskt svavel utgör 0,25 % av människans kroppsvikt. Det är bland annat en av beståndsdelarna i kollagen, som är det mest förekommande proteinet i kroppen, och finns därför framförallt i kroppens mer proteinrika vävnader såsom muskler, ligament, senor, skelett, tarmar, hår, hud och naglar. Eftersom MSM är en viktig byggsten för dessa vävnader kan det också hjälpa vid problem i just dessa områden. Exempelvis kan ett tillskott hjälpa vid ledvärk, inflammationer i muskler, eksem, sköra naglar eller håravfall. Det innehåller också kolvätet metyl som hjälper kroppen med avgiftning och utrensning. Organiskt svavel är ett essentiellt ämne vilket betyder att kroppen inte kan producera det själv, utan vi måste få i oss det via maten eller i form av tillskott. 

MSM – Vad är det bra för?

MSM är viktigt för många av vävnaderna i kroppen och ett tillräckligt intag av MSM har positiva effekter på din hälsa på bland annat följande sätt: 

  • Leder – Svavel är ett viktig byggsten i de ämnen som bygger upp brosket i våra leder. I många fall kan därför ledskador och ledvärk förbättras med hjälp av ett bra svaveltillskott. Svavel kan bland annat hjälpa vid reumatism, artros och andra former av ledbesvär.
  • Mag- och tarmkanalen – Svevel förbättrar kroppens näringsupptag genom att bygga upp och läka slemhinnan i tarmen. 
  • Hår och naglar – Svavel är en av de viktigaste beståndsdelarna i keratin och är därför nödvändigt för att hålla håret och naglarna starka och friska.
  • Hud – MSM utgör en av byggstenarna i kollagen. Kollagen är kroppens mest förekommande protein och avgörande för att hålla huden stark och spänstig. Brist på MSM kan visa sig som torrhet, sprickor, eksem och andra hudbesvär. 
  • Hjärta och kärl – våra kärl är uppbyggda av kollagen och då svavel håller vårt kollagen mjukt och elastiskt hjälper det till att förhindra små sprickor i kärlen som med tiden kan leda till bildandet av plack och kärlstelhet. 
  • Hjärna – svavel är en viktig del i bildandet av många ämnen som är avgörande för en god hjärnhälsa såsom dopamin, serotonin, endorfiner, enzymer och hormoner. 
  • Smärtstillande och inflammationshämmande – det finns studier som visar på att MSM kan ha en smärtstillande och inflammationshämmande effekt på personer med artros men också vid andra inflammatoriska tillstånd. 
  • Pollenallergi – MSM stärker upp slemhinnorna så att allergiframkallande partiklar inte kan fastna lika lätt och spolas bort snabbare. 
  • Detoxande – MSM hjälper levern att utsöndra galla och stöttar också flera andra avgiftande processer i kroppen. Detta är också anledningen till att man ska börja sitt intag av svavel med en lägre dos och sakta trappa upp. Annars finns risk för utrensningsbesvär. 
MSM - bra för hud, hår och naglar
Håll ditt hår, hud och naglar friska.

Hur får jag i mig MSM och hur mycket behöver jag?

När jag skriver om kosttillskott får jag ofta frågan om det inte räcker att äta bra mat för att få i sig olika ämnen? MSM finns i färska grönsaker, frukter, kött, fisk och mejeriprodukter. Det kommer ursprungligen från alger i havet som utsöndrar svavelföreningar som stiger i atmosfären, omvandlas till MSM med hjälp av solen och slutligen når marken med hjälp av regn där det samlas i växter som vi människor och betande djur äter. Men de storskaliga jordbruken som drivs idag har utarmat marken rejält och numera finns knappt några mineraler kvar i våra grödor. Det innebär alltså att svavelhalten i våra livsmedel är betydligt lägre än vad det var förr i tiden. Dessutom är MSM värmekänsligt och en stor del av det naturliga MSM:et i maten förstörs vid tillagning. Det korta svaret på frågan blir därför: Nej, när det gäller svavel räcker det tyvärr inte att äta bra mat, utan det kan vara bra att ta ett tillskott. 

MSM-tillskott finns både i pulverform och som kapslar. De flesta pulver smakar något beskt och därför tycker jag att det är smidigast att blanda ner pulvret i en smoothie eller i yoghurten. Upptaget av svavel i kroppen ökar om du samtidigt intar C-vitamin. Därför är det bra att kombinera med livsmedel som är rika på C-vitamin eller med ett bra C-vitamintillskott. Det finns också flera sorters MSM-tillskott som är kombinerade med C-vitamin. 

Ett annat alternativt sätt att få i dig organiskt svavel är genom att smörja in det på kroppen. Det finns många olika färdiga krämer och salvor du kan köpa. Du kan dessutom göra din egen spray genom att blanda en del MSM-pulver med 6 delar vatten. 

Det finns en hel uppsjö av olika MSM-tillskott. Här har du några av mina favoriter:

MSM finns naturligt i många livsmedel och är klassificerat som ett ofarligt och naturligt tillskott utan några större biverkningar. Men eftersom MSM har en avgiftande effekt på kroppen kan det krävas en lite tid innan kroppen vänjer sig och det är vanligt med utrensningssymptom som bland annat diarré, yrsel och finnar. Därför är det bra att börja med en låg dos och sakta trappa upp. 

Dosera MSM

  • Vecka 1: 1 kryddmått pulver/dag med ett glas vätska
  • Vecka 2: 2 kryddmått pulver/dag med ett glas vätska
  • Vecka 3: 3 kryddmått pulver/dag med ett glas vätska
  • Vecka 4: 1 tesked pulver/dag med ett glas vätska

Om du inte känner att du får någon effekt kan du öka dosen med ett kryddmått i veckan tills du nått den önskade dosen. Där kan du ligga en period tills du känner att kroppen tagit igen sitt uppdämda behov. Minska sedan ner intaget till den rekommenderade underhållsdosen på 2-4 gram. OBS! Tänk på att sakta öka upp ditt intag även om du väljer kapslar istället för pulver. 

Jag hoppas att du har tyckt om mitt inlägg om MSM och dess fördelar. Vill du läsa mer om kosttillskott och hur du kan stärka din hälsa och din kropp inifrån hittar du massa inlägg här på bloggen. Förslagsvis kan du börja med de här maxade inläggen: 

MSM - organiskt svavel
Tillskott lesscarbs

Lämna gärna en kommentar om det är något annat ämne du skulle vilja läsa om som du inte hittar på bloggen idag. 

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.