Ashwagandha – Allt du behöver veta!

Ashwagandha (Withania somnifera) är ört som använts inom ayurveda i tusentals år. Fördelarna sägs vara dess lugnande och stärkande egenskaper. Något jag själv erfarit efter att ätit Ashwagandha i fler månader. Ashwagandha har länge räknats till en av de mest kraftfulla örterna inom traditionell Ayurveda. Läs mer om min egen upplevelse lite längre ner i inlägget.

Innan vi går vidare vill jag vara tydlig med att detta inlägg inte på något sätt ska ses som medicinsk rådgivning. Om du har svåra besvär ska du alltid i första hand vända dig till sjukvården. De rekommendationer som finns i detta blogginlägg ska ses som tips på vad du kan göra som ett komplement till de råd du får via sjukvården.

Rabattkod hos Bodystore vecka 35

Denna vecka, får du 100 kr rabatt vid köp över 600 kr.

Ange rabattkoden: FANNY35

Kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden, och gäller vecka 35

Inlägget innehåller

  • Förslag på ashwagandha-produkter
  • Vad är ashwagandha?
  • Vad är ashwagandha bra för?
  • Mina erfarenheter av ashwagandha
  • Hur ska ashwagandha användas?
  • Vart köper man ashwagandha?
  • Ashwagandha som pulver eller i kapsel?
  • Ashwaghanda biverkningar
  • Lista över fler adaptogener
  • Fler bra hälsoinlägg
  • Länkar till studier

Köptips – ashwagandha tillskott

Jag äter dessa kapslar ashwagandha från Helhetshälsa. Man tar 2 kapslar fördelat på morgon och kväll till måltid. Man kan plocka isär kapseln, men det är väldigt beskt, så det gör jag inte då jag inte har några problem att svälja kapslar. 

Andra populära märken är:

Ashwagandha
Ashwagandha i kapsel samt pulverform.

Vad är ashwagandha?

Ashwagandha är en rot från släktet potatisväxter, som växter som en buske med ursprung Indien.  Den växer också i Mellanöstern och i norra Afrika. Rötterna brukar vara den mest intressanta delen av busken. Den har alltså använts som ett naturligt läkemedel inom ayurveda i tusentals år och anses vara en av de allra viktigaste örterna. Namnet ashwagandha kommer från ordet ashwa (sanskrit) som betyder häst. Detta eftersom rotens lukt påminner om hästens. Men även i betydelsen att den sägs göra dig stark som en häst. Du kan också stöta på namnet Indisk ginseng eller vinterkörsbär, som är samma sak. 

Vad är ashwagandha bra för?

Du kan ofta läsa: “Ashwagandha är en adaptogen som bidrar till avslappning samt mentalt och fysiskt välbefinnande”. 

Men vad är en adaptogen? Förenklat kan jag förklara såhär: Adaptogener kallas vissa växter och svampar som innehåller ämnen (bioaktiva substanser) som påverkar våra cellers förmåga att anpassa sig till påfrestningar. Ordet kommer från engelskans “adapt”, att anpassa sig. Det kan vara biologiska och psykiska påfrestningar som stress, oro, utbrändhet, ångest. Eller externa påfrestningar som extrem kyla, skador eller kemiska påfrestningar från exempelvis miljögifter.

Adaptogener kan hjälpa i dessa fall hjälpa kroppen att hantera påfrestningarna, deras mål är att ha en återställande, normaliserande funktion i kroppen. För att en svamp eller växt ska få räknas som en adaptogen krävs det att den är ofarlig och har en bred terapeutisk verkan. Den ska ha minimala eller inga störningar av de normala biologiska processerna i kroppen.

Det finns mycket forskning på Ashwagandha. Här kommer några saker som Ashwagandha kan hjälpa mot/för.

Ashwagandha kan påverka:

  1. Din förmåga till koncentration och “klarhet i hjärnan”
  2. Lättare att somna in
  3. Att sänka ditt kortisol (stresshormon i kroppen)
  4. Öka din känslighet för insulin
  5. Minska oro/stress
  6. Öka dina nivåer av testosteron, som bland annat kan påverka din förmåga att bygga muskler.
  7. Att hjälpa dig vid produktionen av sköldkörtelhormoner naturligt
  8. Mängden inflammation i kroppen
  9. Vissa menar att de upplevt minskad smärta
  10. Många menar att Ashwagandha kan påverka fysiska prestationer i positiv riktning

Om man känner sig stressad, deprimerad och eller nere ska man självklart i första hand försöka gå till botten med det hela. Inget tillskott eller piller kommer att gå till botten med orsaken, men ett tillskott kan i vissa fall underlätta och hjälpa processen framåt så man orkar ta tag eller se orsakerna till sitt mående. 

Mina erfarenheter av ashwagandha

Du som följt mig på Instagram, där jag förövrigt efter 8,5 år bytt namn till Fannygrejar vet att jag under det senaste året renoverat, i stort sett varje dag. Sedan april månad har vi varit helt utan kök, vilket tagit på mina krafter. Jag jobbar ju med att skapa recept och lagar således mycket mat, och det blir mycket disk. Som det sett ut diskar vi lite i garaget och i vårt nyrenoverade badrum. Det tog ut sin rätt kan man säga, och jag började under sommaren känna mig väldigt trött, hade svårt att somna och vankade av och an i huset för att jag inte kunde sova. Detta är något jag aldrig tidigare upplevt. Jag brukar lägga mig, djupandas och inom fem minuter sover jag. Så detta mönster kändes verkligen inte bra, det stressade mig + all stress kring renovering/stök och det oroade mig att jag hade så pass störd sömn.

Jag hade läst mycket om Ashwagandha och kände att det var en enkel sak att testa. Jag blev själv väldigt positivt överraskad då jag märkte effekt väldigt snabbt. Nu sover jag precis som vanligt igen. Trots samma status på renoveringen. I skrivande stund ser jag dock ljuset i tunneln och hoppas att jag har ett kök i slutet av nästa vecka. 

Tidigare har jag testat ashwagandha i pulverform, men det är väldigt beskt, och inte speciellt angenämt, så jag föredrar helt klart kapslar. Jag började direkt med med 1 kapsel, 2 gånger per dag till måltid. Jag brukar annars rekommendera att trappa upp nya saker långsamt, men jag var desperat efter att få somna in skönt som jag brukar. 

Jag har också en hudsjukdom som gör det viktigt för mig att inte ha för höga blodsockernivåer. Jag har valt att inte ta läkemedel för detta, utan tar istället ashwagandha, som jag upplever ger mig bättre effekt än medicinen som får mig mycket illamående. Min läkare säger att det funkar att ta detta tillskott om det får mig att må bättre, och det gör det. 

En äldre bild från en marknad i Indien, tyckte att den passade här!

Ashwagandha biverkningar

Självklart är detta en rimlig fråga med tanke på hur potent örten är. För de allra flesta är det inget problem att ta anvisad mängd på den förpackning du köper. Dock ska man alltid lyssna på sin kropp. Om du upplever obehag, mår dåligt eller på annat sätt påverkas negativt av ett tillskott, oavsett sort, bör du trappa ner eller sluta helt. Värt att tillägga är att det inte finns långsiktiga studier på fler år på anänvdande av ashwagandha. Vem skulle vilja finansiera den kan man fråga sig. Jag tycker som alltid att upplevd effekt också är en viktig aspekt samt hur länge något används. I detta fall pratar vi om tusentals år av användning bland en stor mängd människor runt om i världen. 

Det finns personer som avråds eller ska vara försiktiga vid intag av Ashwagandha:

  • Gravida
  • Ammande
  • Personer med autoimmuna sjukdomar

Om du blir behandlad för en sjukdom med medicin är det viktigt att du tar reda på om det är säkert att samtidigt ta tillskott, oavsett sort. 

Lista över några andra spännande adaptogener

Andra bra hälsoinlägg

Jag har skrivit många inlägg på tema hälsa, hållbarhet och att leva giftfritt. Här hittar du ett urval av dessa: 

  1. MSM- vad är det och hut kan det hjälpa dig?
  2. Enzymer, kroppens bästa vänner, ta hand om dem!
  3. Probiotika – vad är det och vilken ska jag välja?
  4. Aktivt kol – allt du behöver veta + recept
  5. Att välja rätt magnesium, tips och råd
  6. Kostillskott för ett friskt och vackert hår
  7. Balsammetoden, allt du vill veta för ett friskt och vackert hår
  8. Tvätta giftfritt – mina tips och råd
  9. PMS – behandla dina besvär med kost och naturläkemedel
  10. Kosttillskott gravid, tips, råd och inspiration

Länkar till studier på Ashwagandha

Här finns några studier om du är intresserad att läsa mer. Vill du läsa ännu mer än detta, sök bara på Ashwagandha på den hemsidan som jag länkar till nedan.

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.