Handlingslista

Handlingslista LCHF

Categories Nybörjare lchf, Tips och råd

Här har jag sammanställt en handlingslista som inspiration. Detta är en bra lista att utgå ifrån och vad som är bra att ha hemma när du äter lågkolhydratkost. Om du endast äter/har detta hemma så behöver du som nybörjare inte fundera på om det ena eller det andra är okej, eller inte. Rätt skönt va?

Grönsaker

Välj ovanjordsgrönsaker, alltså all typ av kål, svamp, avokado, sparris, rädisor, spenat/mangold, aubergine, zucchini/squash, paprika, tomat, gurka, alla typer av bladgrönsaker som ruccola, spenat/mangold, all typ av huvudsallad, lök. (Se mina favoritgrönsaker.) De underjordgrönsaker som du kan äta är rättika samt kålrot och rotselleri som båda innehåller ca 5 g kolhydrater/100 gram.

Mejeri

Välj alltid fullfeta produkter, alltså det fetaste som finns med så få ingredienser och tillsatser som möjligt. Välj alltid eko också, mejerier är en av de saker man ska välja eko om man inte har råd att köpa allt eko.

  • Grädde
  • Ostar
  • Yoghurt (rysk, grekisk, turkisk)
  • Cream fraiche
  • Smetana
  • Cream cheese
  • Keso
  • Kvarg (smaklös, jag rekommenderar inte kemiska sötningsmedel, kan funka i mindre mängd om du blandar med fettrik produkt som grädde)

Kött, fågel och fisk

Här är det fritt fram. Tänk på vår miljö och välj närproducerat och MSC-märkt fisk (värnar om hållbart fiske) Jag har alltid minst en köttfri dag/vecka, ha det du också! Har du möjlighet välj ekologiskt, kravmärkt grönbeteskött, så håller köttet bättre kvalitet – vilket ger dig mer näring.

  • Lax (helst vildfångad, eller pink lax, läs mer om pinklax här)
  • Vit fisk
  • Skaldjur
  • Tonfisk på burk (välj alltid tonfisk i vatten då den i olja innehåller för mkt omega 6 som är inflammatoriskt)
  • Makrill
  • Sill*
  • Strömming*
  • All typ av vilt
  • Kalkon/anka
  • Kyckling (gärna med skinn)
  • Kycklingfärs (min favorit, så saftigt och gott resultat till buffar/bullar)
  • Bacon (av kalkon eller gris)
  • Nöt/gris/lamm (alla styckningsdetaljer och färs är ok)
  • Charkprodukter, kontrollera kh och välj med så lite tillsatser som möjligt.

*Fisk fångad i Östersjön bör kvinnor i fertil ålder, gravida/ammande samt barn upp till 18 år äta högst 2-3 gånger per år enligt livmedelsverkets rekommendationer. Säga vad man vill om SLV, men detta tycker jag i alla fall är vettigt.

Fett

  • Kokosolja (ekologiskt)
  • Olivolja (gärna kallpressad) (stek inte i denna, då förstörs de goda fettet, välj de andra)
  • Rapsolja (gärna kallpressad) (annars ekologisk neutral)
  • Smör (aldrig margarin)

Övrigt

  • Ägg (helst ekologiska)
  • Kokosgrädde/kokosmjölk (välj alltid tetra framför burk, burkar innehåller hormonstörande ämnen) (Blur dragon har en kokosgrädde med 1,8 g kh/100 g)
  • Oliver
  • Hallon
  • Rabarber
  • Paranötter
  • Hela kokosnötter (Goda att ha som snacks, riva i mat och liknande)
  • Macadamianötter
  • Rena kryddor (timjan, basilika chilipulver och liknande)
  • Majonäs, om du inte gör egen, här är mitt majonäsrecept som tar 10 sekunder att göra.
  • Dijonsenap
  • Tomatpuré
  • Hela skalade tomater/krossade/passerade (återigen, välj tetror)
  • Kaffe (välj bara eko) eller te
  • Oraffinerat havssalt
  • Herbamare
  • Peppar
  • Sjögräsnudlar
  • Shiratakinudlar tjocka
  • Shiratakinudlar tunna
  • Low carb ris
  • Glutenfri soya
  • Eko citron som smaksättare

För bakning och liknande

(brukar köpa detta på nätet, är billigare)

Dessa är lättare att hitta i vanlig butik:

  • ICA Sötströ, Stevia sweet crystal (På Coop/Willys
  • Pofiber
  • Fibrex
  • Bikarbonat

Äta ute? Här har jag skrivit om vad du kan beställa från menyn på snabbmatsställen och restauranger. Se hela listan om att äta lchf ute.

 

Spana in videon när jag handlar! 

 

Hej! Jag älskar mat och matlagning, och vill med Lesscarbs.se inspirera, hjälpa och underlätta andras vardag. Se mer om mig eller signa upp för mitt nyhetsbrev.

35 kommentarer om “Handlingslista LCHF

      1. Vad jag förstår så avråder du för mjölkprodukter men de finns här på inköpslistan. Har märkt att jag själv inte mår bra av det men är orolig för att jag tappar kalcium bl.a. Hur tänker du om det? Vad ersätter du med ?/ Med vänlig hälsning Anita

        1. Jag tycker att man ska undvika det i den mån man själv har möjlighet och vill. Inköpslistan är gjord för vad som är okej inom LCHF, inte vad jag personligen väljer att äta om du förstår vad jag menar. 🙂 Du behöver inte vara orolig över kalcium, finns andra källor, just mjölprodukter gör hela upptaget sämre, läs gärna detta inlägg om just det. http://lesscarbs.se/blandat/lasarfraga-har-kroppen-formaga-att-laga-ett-urkalkat-skelett/

  1. Er det altid almindeligt mandelmel og kokosmel (kokosflingor) du bruger ?? Nogle bruger nemlig fedtreduceret mandelmel og kokosmel (kokosfibre) fra fx funksjonell mat

    1. I Svenska recept är det alltid ”vanlig” mandelmjöl som gäller, nästan aldrig avfettat. Kokosmjölet brukar vara avfettat för det mesta. 🙂

  2. Hej! Jag är nybörjare😃din sida verkar väldigt bra o toppen med handlingslista!Nu börjar en ny tid för mig.prövade din äggröra i morse.Smaskens!

  3. Hej Fanny! Bra med en baslista på varor att ha hemma 🙂
    Dock måste jag erkänna att jag hängde upp mig på att du skrev rädisa som ovanjordgrönsak… Stämmer det verkligen? Eller är den okej ändå för oss LCHF-are?

    1. Rädisa, rättika och kålrabbi är ju underjordsgrönsaker men innehåller liten mängd kolhydrater (under 5/100), därför är det okej! 🙂 Lycka till <3

  4. Hej! Jättebra sida! En liten fråga: vad betyder mandelmjöl; sellton 9/100, risenta 13/100? Tacksam för svar!

    1. Hej! Det är en beskrivning av mängden kolhydrater per 100 gram de olika mandelmjölen innehåller. Sellton innehåller mindre än Risenta. 🙂

  5. Hej, har uteslutit vitt mjöl HELT ur min kost sedan 1 månad . Fiberhusk; är det helt ”säkert” för mig att använda ist . Tänkte inte använda d ofta med bla till omelettwrapen. Min andra fråga är: nästa steg är att utesluta mejeriprodukter. Vad tror du om det dvs kan man äta lchf där d inte finns mejeriprodukter? .

    1. Jag tål inte gluten, fiberhusk är helt glutenfritt så det är säkert. Mejerifri LCHF går utmärkt. Jag äter själv mejerifritt, men smör funkar för mig. Tveka inte att genomföra en matanalys med mig eller boka mig som kostrådgivare om du vill ha ännu mera anpassad hjälp och support. Kram Fanny

  6. Hej!
    Är jag den enda som undrar: Vad är fiberhusk? och vad är pofiber?

    När jag nu ändå är igång: vad är skillnaden mellan skalade och oskalade sesamfrön?

    1. Hej! Fiberhusk är malda pysillumskal som binder degar och smetar när man bakar och gör pannkakor och liknande. Pofiber är fibrer från potatis alltså bara fibrerna och de är okej inom LCHF för bakning och liknande. Skalade sesamfrön innehåller ca 1/4 så många kolhydrater som oskalade. Lycka till!

  7. Hej 😉 jag måste nog vara den dummaste på planeten, men jag vill försöka hålla mig till mejerifri Lchf men går inte Kokosgrädde under den kategorin alltså? 😳😁 jag märker att min vikt ej går neråt med mejerivaror. Men Kokosgrädde ramlar inte in där alltså som vanlig grädde??? Vad är skillnaden?

    Å du tack för en superbra och grym sida 👌🏻✨

    1. Inga frågor är dumma frågor. 🙂 Mejerier räknas som produkter som kommer från framförallt kon. Kokosmjölk/grädde kommer ju från kokosnöten så det är därför den är okej. Smör är en mejeri från ko men innehåller väldigt lite mjölkprotein, därför brukar många använda den ändå. Men där får man testa sig fram. Tack för fina ord. Hälsningar Fanny

  8. Hej! Jättebra sida! Nu är det dags att ta tag i mig mage 🙂
    Jag använder gärna växtbaserade produkter, tex soya- mandeldryck i smoothies eller soygurt, är det ett bra alternativ? Är en fruktoman och gör mycket smoothies med frysta olika sorters bär och banan, har du tips på nån/några frukter/bär som är bättre än andra, även om det ska undvikas?

    1. Sojaprodukter är hormonstörande och ingår inte i LCHF eller Paleo. Välj gärna produkter av kokos hellre, eller nötter (som då oftast innehåller mera kolhydrater) Du kan tänka att det som inte finns med i handlingslistan är inte godkänt, så inga frukter är okej. Hallon är det bästa bäret, sedan kommer blåbär. Dessa kan ätas i mindre mängd som godis. Vill du få ordning på magen rekommenderar jag tre mål om dagen och inte mellanmål eller smoothies. Lycka till!

  9. Jag undrar det här med LCHF och nöt/mandel allergier. Det vverkr vara en snårskog. Verkar finnas ytters få recept. Eller tips på vad man ska ersätta mjölet med.

    1. Det finns flera alternativ, sesammjöl, pofiber, kokosmjöl, man kan behöva ändra recpeten lite. Eller baka lite mindre. Det är ju inget måste 🙂

  10. Jag vill tipsa om ett supergott fröknäcke. Jag använder pumpafrön solrosfrön linfrön och sesamfrön och flingsalt efter smak. Häll på vatten så att det täcker fröna.
    Låt det stå i kylen över natten. Tillsätt ca 2msk profiler och blanda. Platta ut mellan bakplåtspapper på två plåtar. Grädda i 150 grader ca 1-1 1/2 timme. Jättegott med smör och ost, kanske till soppa😊

  11. Tack för en mycket bra och informativ film!
    Och tänk så fel man kan ha….jag har fått för mej att du pratar skånska. Tack och lov, så gör du inte det, hahaha…

    1. HAHA! Det är nog min man också, hehe. Han brukar säga att han inte riktigt hänger med i deras brytning. (han är själv jugge med lite brytning så då är det okej att skoja om) Jag är ju uppväxt utanför Strängnäs/Eskilstuna. Kram!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.