LCHF och IBS

Categories Nybörjare lchf

Jag har en av Sveriges vanligaste magsjukdomar. Colon irritabile (IBS) . Jag tycker inte om att kalla det för en sjukdom. Det låter så allvarligt. IBS är inte farligt, trots att den kan orsaka en rad högst otrevliga problem. 

Några av problemen är magsmärtor (ofta när man har ätit), gaser, förstoppning, diarré, ibland båda två, om vart annat, svullen mage, med mera…

Ungefär en tredjedel av Sveriges befolkning har IBS. Många är inte ens medvetna om det. Det är ingen som vet varför man får IBS, eller vad det beror på. Det sägs också att om man väl fått det är det svårt att bli av med det. Det som går att göra är att förändra sina vanor, se över kost och motion.

IBS på grund av stress

Jag tror att jag fick IBS eftersom jag ofta stressade och överlag var mycket orolig för saker och ting. När det var som värst hade jag ont i magen hela tiden. Varje dag. Varje timme. Det var värst när jag åt. Det jag reagerade starkast på var mycket mejerier, gluten och i kombination var dessa mardrömmen. Vissa dagar kunde jag få springa (Usain Bolt style) på toaletten minst tio gånger per måltid. Det var inte njutbart att äta, eftersom det stundtals kändes som ett gift för kroppen. Det var också mycket jobbigt i sociala situationer. Tänk dig själv att behöva fisa 25 gånger på din första dejt, man kan ju inte direkt gå därifrån 25 gånger och kanske inte hålla sig heller… Det gick ju bra i alla fall, två barn och ett bröllop senare.

Jag gick till en läkare som sa att han trodde att jag hade IBS. Han gjorde inte någon större utredning, utan sa att jag skulle prova det tarmreglerande medlet inolaxol. Det har jag sedan ätit under flera års tid, varje dag vilket såklart inte är så kul.

Blev bättre med lchf

När jag äter lågkolhydratkost är mina besvär som bortblåsta. Det är som att jag bytt mage med någon annan. Den enda gången jag känner av mina besvär är om jag skulle klämma i mig massor av fibrer från exempelvis linfrön. Mitt tips till dig med IBS är att ge LCHF en chans på riktigt, några veckor för att se hur din mage reagerar. Jag säger inte att det till hundra procent kommer att fungera på samma sätt för dig som för mig, men vad har du att förlora på att testa?

Börja med att ta bort allt gluten, i alla former, även maltodextrin som ofta är en kod för gluten. Det är för övrigt en snabbare kolhydrat än socker och tillför inte våra kroppar något väsentligt. Det tål jag inte alls.

Mejerier ställer till det för väldigt många, spelar ingen roll om de är laktosfria, om du inte är laktosintolerant är det inte ett bättre alternativ med låglaktos/laktosfritt även om det tillsynes innehåller mindre kolhydrater. Den typen av mejeri har på grund av sin behandling ett mycket högre GI-värde än vanliga mjölkprodukter, vilket betyder att den höjer blodsockret snabbare. Helt onödigt med andra ord. Är du laktosintolerant brukar jag alltid rekommenderar att helt avstå från laktosfria alternativ. Det finns många fina ostar exempelvis av får/get. Mycket mat kan man laga utan gräddiga såser. Tänk bara på en krämig och fin majonäs som du smaksätter som du önskar.

Vill du ha personlig rådgivning kan du anlita mig som kostrådgivare. Se nedan.

Kostrådgivare lchf paleo

Hej! Jag älskar mat och matlagning, och vill med Lesscarbs.se inspirera, hjälpa och underlätta andras vardag. Se mer om mig eller signa upp för mitt nyhetsbrev.

10 kommentarer om “LCHF och IBS

  1. Hej!
    Vad jag känner igen mig men tyvärr dröjde det till jag var 40 år innan jag fick hjälp (kostråd lchf) och först november 2013 (var på föreläsning med kostdoktorn och Jonas) då poletten trillade ner. Har snart fyllt en bok med dina recept och det roliga är att jag HATAR att följa recept, mycket på grund av att det sällan blir gott men dina recept (pepparpeppar) funkar bra. Jag gjorde egen majonäs men fy, där hade det nog blivit bättre om jag sett ditt recept innan men nu vet jag. Ikväll ska jag göra dina fiskburgare och sonen gick igång redan i morse ”åååh, vad gott det ska bli med bröd och allt”, hmmmmm jag hade ju tänkt servera ris till övriga familjen och stekt vitkål till mig. Jaja, så blir det om man säger fiskburgare och inte fiskbiffar =D
    Tack så mycket för en suverän sida
    /Magdalena

    1. Kan du inte ta en bild på boken och lägga upp på facebook.com/lesscarbs.se, så nyfiken på den! 🙂 Det gäller att vakta tungan ibland, haha. <3

  2. Hej Fanny,

    Imponerad av din fina, intressanta sida och lättlagade godsaker. Du skriver vid IBS tar tarmen/magen inte gärna emot mycket fibrer. Tänker du fibrer frān grönsaker…? Min naturläkare menar att jag har IBS men säger att man ska äta all mat i lagom mängd.. Bor i Tyskland och kör ”huvudet i väggen” emellanåt som tex av denna utsago.

    Kram Lola

    1. Tack för dina fina ord!

      Jag menar hårda fibrer från framförallt spannmål. Vattenlösliga fibrer från grönsaker funkar bra för mig, men ibland behöver vissa ta till fodmaps för att utesluta varianter av grönsaker. Jag har tyvärr bara negativa erfarenheter att äta ”lite av allt” speciellt när det gäller mage/tarm. Om du inte redan äter strikt lågkolhydratkost rekommenderar jag dig att testa. Jag erbjuder flera tjänster online om du behöver hjälp. Lycka till! <3

  3. Tänk att jag har nyligen utvecklat IBS och är dryga 40 år gammal. Vet inte om det kom av långvarit stress samtidigt som jag dumt nog körde ägg fasta och i samband med den kom min mage att balla ut totalt. Detta började i mars i år och jag är där ännu. Precis som du skriver så är det som att jag äter gift. Kan nästan komma direkt i samband med att man äter så är det bara att springa. Vissa dagar är bättre men man är ju lixom inte kompis med dom öhm hårda grabbarna…har fått mkt bättre i magen av lchf,du vet,de där eviga fisandet lixom försvann haha…men något hände i mars så jag har jätte taskig mage,fortfarande inte gasig men ja nr 2 är jobbigt. Försöker hitta en balans i vad som gör min mage värst…tror jag har börjat reagera mot mejerirodukter tyvärr…ändå har vi laktosfritt hemma. Ägg har jag svårt för men verkar tåla eko bättre. Och det har du faktiskt skrivit om. Ibland tror jag detta ibs kan ha legat lite latent och att jag förstörde magen av äggfastan i 5 dagar…nåja men man tror det är IBS och jag tror på det mer och mer. Mår så bra på lchf men ska köra så mejerifritt som möjligt. Och sen prova vad min mage klarar. Fibrer ja de äter man ju nästan hela tiden då man lever på grönsaker och vissa rotfrukter,men det är väl ändå det man ska kunna äta. Försöker läsa så mkt som möjligt om IBS men vill inte sluta med LCHF. Tack för en bra sida du har och jag kör på många av dina recept. Gjorde din mejerifria korvstroganoff igår,så jäkla god och smakade knappt nå kokos alls.

    1. Hej Catrin!

      Låter ändå som du har förståelse för dina problem och hur de uppkommer, vad det blir bättre och sämre av. Det är en väldigt bra början! Jag tål inte mejeriprodukter, endast smör. När jag pratar om fibrer menar jag framförallt hårda fibrer (ovattenlösliga) som finns i spannmål och liknande. De mjuka fibrerna (vattenlösliga) i grönsaker är bra fibrer.

      Fasta av olika typer ska man aldrig utsätta kroppen för då den är stressad, stess från psyket, stress från en sjukdom eller trötthet. Det slutar sällan bra.

      Kul att du gillar korvstroganoffen, den är kalas! Finns massor av mejerifria recept, sök på exempelvis paleo, alla mina paleorecept är mejerifria lchf-recept och passar båda kosthållningarna. 🙂

      Hoppas att du röstar på mig i matbloggspriset, du behöver bara gilla bilden i länken:bit.ly/rosta-lesscarbs

      Tack! <3

  4. När kommer din bok Fanny…längtar. Kollrar alltid bort mig bland recepten🤔 Vill göra smarta lunchlådor.
    Ha de gött /Marie

    1. Den har blivit framflyttad tre gånger och jag har haft lika många förläggare. Det senaste budet är sista mars. Hoppas att det stämmer! Kram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.