Lesscarbs Lesscarbs

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Kökets favoriter och Bodystore

Veganskt bananbröd – paleo, nötfritt och supergott!

Veganskt bananbröd – paleo, nötfritt och supergott!

Veganskt bananbröd – måste vara ett av mina saftigaste recept. Jag leker ju med chiaägg nu när jag blivit överkänslig mot ägg, och jag tycker att chiaägg fungerar utmärkt! Brödet blir bara godare och godare ju längre det står framme och är supergott! Sixten är ingen söt-kille, men han tyckte att brödet (som mer känns som en kaka tycker jag) var riktigt smarrigt.

Veganskt bananbröd går att anpassa på rätt många sätt, jag har flera tips längre ner i inlägget, om du vill förändra det på olika sätt. Jag har inte testat andra tillvägagångsätt/ingredienser än detta, eftersom jag har testat fram ett bröd som jag blev nöjd med. Detta är jag verkligen nöjd med, så jag ser ingen anledning att ändra receptet, men är du sugen finns förslag nedan.

 

Veganskt bananbröd

Ingredienserna på plats.

 

Veganskt bananbröd

Hemmamjölat mjöl. Så snabbt och smidigt! Blir några få hela kärnor med, men det gör absolut inget!

 

Veganskt bananbröd

Chiaäggen är redo!

 

 

Veganskt bananbröd

1 literform, brödet blir litet, men supergott!

 

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Klä in formen i bakplåtspapper, jag använder en som är väldigt lik denna form. Du kan exempelvis se hur jag klär in formen i denna video när jag gör stenåldersbröd (på min IGtv-kanal)
  3. Gör chiaäggen, låt dem ”dra” cirka 5 min, rör om då och då.
  4. Mixa sedan banan, chiaägg, dadlar och smält kokosolja i blender, matberedare eller stavmixer tills dadlarna är finfördelade.
  5. Jag använder min Ninja Bullet för att göra mjöl av solroskärnorna, det tar cirka 20 sekunder att få perfekt mjöl. Har du ingen sån, kan du testa att köra fröna i en matberedare, en mandelkvarn eller mortla dem.
  6. Blanda ihop alla alla torra ingredienser och blanda sedan ihop med banan-blandningen.  Klicka i smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen cirka 60 min. Lägg lite bakplåtspapper på toppen av kakan om den börjar se mörk ut.
  7. Jag rekommenderar att du låter kakan stå över natten eller minst 5-7 timmar innan du skär i den/äter den, det tar tid innan den ”sätter sig” och den kan upplevas degig om du äter den för snabbt inpå.

 

Den här kakan håller sig mjuk och saftig i många dagar efter bakning. Vi hade vår närmare 5 dagar utan problem. Jag förvarade det i en bivaxduk. Vill du ha tips hur du gör egna bivaxdukar läser du mitt inlägg där jag berättar hur man gör.

 

Tips för att modifiera receptet (men alla tips är inte vegan/nötfria)

  1. Du kan ersätta chiaäggen mot vanliga ägg om du vill.
  2. Vill/orkar du inte fixa solrosmjöl, ersätt med exempelvis mandelmjöl eller annat valfritt nötmjöl. Jag har ersätt 1 dl solroskärnor med 1 dl hasselnötsmjöl, och det blev också supergott.
  3. Du kan tillsätta nötter, exempelvis valnötter, ca 1,5 dl i smeten.
  4. Du kan ersätta kokosoljan med Ghee (Ghee är klarifierat smör – här finns recept)
  5. Tror att det skulle vara väldigt gott att tillsätta både kanel och kardemumma, eller bara en av dem.

 

Veganskt bananbröd

Blanda ihop alltsammans, för hand eller i matberedare som jag gjorde här.

 

Veganskt bananbröd

Placera i formen…

 

Veganskt bananbröd

Lägg på bananskivan för snygg-effekten.

 

Hur äter man bananbröd?

Du kan äta det som det är, mer som en kaka, eller med valfritt smör på. Jag tycker att det är så gott i sig självt, att jag inte känner att det behövs något mer, men vill du vara lite wild and crazy kanske hemmagjord nutella skulle vara en fin idé, testa mitt recept vettja!

Veganskt bananbröd

 

Hoppas att du gillar mitt recept på veganskt bananbröd, gör du det får du gärna tagga mig @lesscarbs på Instagram så jag får se. Vi hörs snart igen.

 

 

Annons

2 Responses to Veganskt bananbröd – paleo, nötfritt och supergott!

Kommentera