10 goda vanor som förbättrar din hälsa

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Bodystore

10 goda vanor som förbättrar din hälsa – sånna listor brukar ni älska, så varför inte skapa en? Här kommer ett gäng tips som jag tycker är toppen, som jag följer och lever efter. Du kanske inte börjar med alla. Du kanske ser listan som ett smörgåsbord med tips och råd, och anpassar efter ditt liv och dina förutsättningar? Har du något mer tips du tycker borde vara med på en ny lista, skriv en kommentar så samlar jag ihop dem till en ny lista!

Följ mig på Instagram

Missa inte daglig inspiration, tips och upptåg på Instagram.

10 goda vanor som förbättrar din hälsa

  1. Filtrera ditt kranvatten. Det ger ett renare vatten som inte belastar kroppen på samma sätt som ”konventionellt vatten”, dessutom smakar det mycket godare.
  2. Grodda i massor. Groddar innehåller massor av mikronäring som är bra för din cellhälsa och därmed hela din kropp.
  3. Testa tillskott av kollagen om du har problem med värk eller vill förbättra ditt hår, din hud eller dina naglar.
  4. Har du magproblem, läs mitt inlägg om Enzymer, det har förändrat mitt liv.
  5. Testa balsammetoden eller byt till giftfria produkter till ditt hår.
  6. Lär dig mer om pre- och probiotika och boosta din mage med dessa för att få ett starkare immunförsvar och en gladare mage.
  7. Rör på dig minst 1 timme varje dag. Jag går en morgonpromenad före jobbet måndag till fredag, och på helgerna tar jag det när det passar, ofta på morgonen innan familjen kommit igång. Det ger minst 1 timme utomhusvistelse/dag, sol på näsan på vår/sommar och ljus på vintern när jag lämnat barnen är jag redan ute och tar en extrasväng när jag lämnat dem, då är jag ju redan ute, och det är lättare att gå en omväg med hem som målet än att bege sig ut från hemmet och gå ”bara för att”.
  8. Sov minst 8 timmar per natt. Många som vill nå en bättre hälsa tänker: ”jag ska träna mer” eller ”jag ska äta mindre” men tänk istället: Jag ska sova mer! När du sover repareras kroppen, den byggs upp och du läker. Du blir också piggare och mer snabbtänkt och klarar av stress och utmaningar bättre. Har du svårt att somna, försök att lägga undan skärmar och TV, och läs istället en bok, prata med någon du tycker om eller fixa inför morgondagen.
  9. Säg NEJ! Våga säga nej till saker du inte vill, orkar eller kan göra. Du är inte en robot. Du har inte hur mycket tid som helst. Om du hela tiden tackar JA till allt som alla ber dig om, som folk förväntar sig av dig och som du tycker att du ska hinna, kommer du vara tvungen att prioritera ner det du egentligen borde sätta tid för, som en promenad, en extra timme i sängen, tid för matprepp eller ett träningspass. Jag väljer exempelvis bort events och att träffa vänner om jag måste välja mellan det och träning. För mig är träningen min tid på dagen, något jag vill och behöver för att må bra, tiden som finns kvar efter det, kan jag lägga på att hjälpa andra och finnas där.
  10. Matpreppa! Det finns inget bättre för din hälsa, dina stressnivåer och din plånbok. I detta maxade inlägg – Förbereda mat att ha i kylen finns massor av tips och råd hur du går tillväga.
10 goda vanor som förbättrar din hälsa
Det är enkelt att filtrera ditt kranvatten! Denna kanna har jag från Dafi.
10 goda vanor som förbättrar din hälsa
Grodda! Så enkelt och gott!
Balsammetoden
Balsammetoden for the win!
10 goda vanor som förbättrar din hälsa
Godnatt och sov gott!
Lär dig allt om probiotika i mitt maxade inlägg.
Pepparkaksgranola
På bilden äter jag min hemmasyrade kokosyoghurt och strör över lite lingonpulver.

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.