Broccolihummus – supergod LCHF variant på hummus!

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Bodystore

Eftersom baljväxter inte ingår i LCHF/paleo-kost kommer här en variant av hummus, men gjord på broccoli som namnet antyder. Gott och fullt av nyttiga vitaminer!

Broccolihummus

Ingredienser till drygt 2 dl:

  • 250 gram broccoli
  • 1 sats tahini (Denna hemmagjorda tahini är så god att jag skulle kunna äta den med sked… Annars är denna köpta tahini toppen)
  • 1 tsk spiskummin
  • 1/2 tsk starkt paprikapulver (chiliflakes eller liknande går bra)
  • 1 liten vitlöksklyfta (kan uteslutas eller ökas på, oftast gör jag faktiskt utan)
  • 3 msk olivolja
  • Salt och peppar

Gör så här

  1. Ångkoka broccolin cirka fem minuter genom att koka upp vatten i en kastrull och lägga broccolin i en sil och på med ett lock.
  2. Gör tahinin enligt receptet i länken ovan.
  3. Kör samtliga ingredienser med en matberedare till en hummus med lite bitar i. Smaka av med salt/peppar.

Broccolihummus

På bilden ovan hade vi hummusen till zoodles (länk med video hur jag gör), med oliver och parmesan.

Passar utmärkt att ha som tillbehör på ett plockbord, eller som tillbehör till kött/fisk eller varför inte fylla en wrap med denna, avokado, ruccola och kalkon?

0/5 (0 Reviews)

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Nu kan du köpa min bok Giftfri!

Jag har beställt en begränsad upplaga böcker, och du köper direkt från mig. Du visar ditt stöd och får en signerad bok!