Äggfri majonnäs – Kikärsmajonnäs, lätt att göra!

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Bodystore, Kökets favoriter och Jordklok

Äggfri majonnäs är helt perfekt för dig som inte äter ägg. Du kanske vill ha en vegansk majonnäs, eller är känslig för råa ägg, eller har slut på ägg men längtar efter en god majonnäs. Oavsett vad kommer du inte att bli besviken på denna äggfria majonnäs, den är så god och användbar till mycket.

Äggfri majonnäs – recept

  • 3 msk kikärtsspad 
  • Knappt 1 msk vitvinsvinäger eller citron
  • 1 tsk dijonsenap
  • ½ tsk salt
  • 2 dl neutral rapsolja (du kan också använda MCT-olja, Ghee eller neutral kokosolja

Gör din äggfria majonnäs så här

  1. Börja med att stavmixa samman kikärtsspad, vitvinsvinäger/citron, dijonsenap och salt.
  2. Tillsätt sedan oljan i en tunn stråle. Ha stavmixern i botten hela tiden och mixa tills all olja är slut och du har en krämig och god majonnäs. Smaka av med mer salt om det behövs, och såklart din smaksättning, om du vill ha någon. Majonnäsen håller upp till två veckor i kylen, förmodligen ännu längre än så med rena skedar i den.

Smaksättningar finns det gott om, några exempel är: Grön chili, röd chili, vitlök, citron (både skal och lite extra saft) örter av olika slag (mixa ner dem eller hacka fint) Jag har också många förslag på smaksättningar till majonnäs i detta inlägg om min vanliga LCHF- majonnäs med stavmixer.

Tips och råd

  1. Vill du ha tips på stavmixer är denna stavmixer från Wilfa toppen!
  2. Se alltid till att ha rena redskap och bunkar när du gör en majonnäs.
  3. Vissa säger att man MÅSTE ha allt av samma temperatur, jag tycker att det funkar ändå, dock brukar ju allt utom citron vara i rumstemperatur i mitt kök, kan vara därför?
  4. Jag brukar göra majonnäsen direkt i en burk från Weck Jar, de är så smidiga och bra!
Äggfri majonnäs
Här är mina kryddiga kycklinglårfiléer med denna goda äggfria majonnäs med chilisås i.

5/5 (2 Reviews)

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

6 kommentarer

Jag är känslig mot ägg och har länge funderat på att testa detta, men är lite orolig för anti-nutrienter, borde inte spadet innehålla mängder av anti-näring eftersom man blötlägger baljväxter just för att bli av med detta?

Eftersom det är kokvattnet och inte blötläggningsvattnet är det mindre mängd än om du skulle använda blötläggningsvattnet. Ibland måste man välja, jag tål inte ägg, då är 3 msk spad från kikärtor inget i jämförelse med problemen jag upplever av ägg.

Tack för förtydligandet 🙂 Jag ska absolut testa och se om det känns bättre än ägg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.