järnupptag

Järnupptag – hur ökar jag det som gravid?

Categories Annonssamarbete, Kostråd

Järnupptag har många problem med under graviditeten. Det finns några saker du kan göra för att jobba upp den, och saker du ska tänka på. Jag fick en läsarfråga för ett tag sedan och nu fick jag precis veta hur det gått, och vad är då mer passande än att dela med mig av hur det gick? Dessutom har jag ett grymt erbjudande från Bodystore, så vad passar bättre än att slå ihop dessa till två tips? Jag vet att ni gillar den här typen av inlägg, och de är så roliga att dela med sig av. 

Detta är ett annonssamarbete med Bodystore.com.

Vi börjar med rabatt, sådant vet jag att ni gillar och väntar på 🙂

Ange rabattkoden: FANNYJU17 
Du får 10 % rabatt på hela din beställning på Bodystore.com.
Gäller 24-30 Juli (23:29 den 30/7)
Villkor: kan inte kombineras med andra erbjudande eller med presentkort

Hur börjar man?

Järnupptag – hjälp… Så löd frågan jag fick, med lite mer beskrivet runt omkring såklart 😉 En tjej gravid i senare delen av graviditeten har haft problem med med järnet (egentligen hela graviditeten) och ätit Niferex utan vidare resultat. När hon sedan kom till barnmorskan för en tid sedan hade hon så dåligt värde att barnmorskan pratade om blodtransfusion om det inte blivit bättre till nästa kontroll. Det roliga i sammanhanget var att hon en tid innan hört av sig eftersom hon hade så grova kramper i vaderna. Hon vaknade ibland på nätterna och skrek. Vad jag ska göra? Jag har panik sa hon. Lugn sa jag, du har förmodligen magnesiumbrist. ta 400 mg magnesium och se hur det känns. ”Jag älskar dig”. Fick jag tillbaka 🙂  ”Det är borta nu och jag är överlycklig! Tack du är bäst” Så när järnet var lågt fick jag ett nytt mejl ang järnet och det här var det jag rekommenderade:

Börja med att läsa inlägget jag skrivit tidigare: Järnbrist – Tillskott, kostråd och tips för en piggare vardag.

Där har jag skrivit massor om vad du kan äta och vilka tillskott som är bra. Det är inte specialanpassat för gravida utan generellt för alla som har problem med järupptaget eller lider av järnbrist. Det är ett väldigt utförligt och bra inlägg som blivit väldigt uppskattat.

Bättre järnupptag

Järnupptag – gravid

Som gravid är det mycket viktigt att jobba på sina järndepåer och för att man ska ha ett effektivt järnupptag. Det känns meningslöst att äta järn utan att kunna ta upp det. Järn är viktigt både för dig och ditt barn, eftersom det transporterar syre i blodet. När man är gravid ökar blodvolymen i kroppen och därför behöver man extra järn. Vanliga symtom på järnbrist som gravid är extra trötthet och anfåddhet för minsta lilla.

Om man redan äter väldigt bra som tjejen det gäller i det här fallet (hon äter mejerifri LCHF med mycket grönt) och äter järntillskott utan resultat måste man göra något annat. Att endast öka dosen skulle förmodligen inte öka upptaget utan snarare paja magen. Jag tänker direkt att kroppen inte kan tillgodogöra sig ämnet och behöver extra stöttning och uppbackning. Eftersom tjejen äter mejerifritt behöver jag inte säga att hon ska sluta med mejerierna, annars hade jag sagt det som steg 1. Värt att tillägga att personen i fråga inte kan skylla detta på kosten, att det skulle vara fel på valen hon gör, det är helt uteslutet. Som kostrådgivare har jag god kunskap i kost och hälsa och jag vet vad den här personen äter, och det är väldigt bra och balanserat. Jag ville se vad som hände om vi la till några enkla saker, så detta var det jag rekommenderade:

  1. Ta minst 1 tsk c-vitamin i pulverform (eller kapslar om du inte klarar av pulvret, dagligen) Pulvret smakar lite surt, men inte så mycket mer än det.
  2. Ta tillskott av B12. Här är en bra sugtablett (val 1) finns även i kapslar (val 2)*
  3. Byt järntillskott. Dessa från Solgar är superbra, skonsamma för magen och bajset håller sig normalt för att inte gå vidare in på detaljer.

*Vitamin B12 är unik bland vitaminerna eftersom den innehåller en metalljon, kobolt (kobalamin). När man köper tillskott ska man köpa en som innehåller metylkobalamin, eftersom det är den form av B12 som används i kroppen. När man sväljer en kapsel B12 tar man upp cirka 10 mikrogram av en tablett som innehåller 500 mikrogram B12, alltså runt 2 %. Tar du sugtablett absorberas ämnena direkt i blodet via blodkärlen under tungan och i munnen och kommer kroppen till nytta direkt utan att först behöva ta vägen via lever och tarm.

En annan viktig sak att tillägga är ju att dessa tips kan appliceras på alla som behöver höja sitt järnvärde!

Vad hände då?

Den här tjejen följde mina råd fullt ut. Efter tre veckor hade hennes Hb gått från 102 till 116. Hon sa att hon önskade att hon hade kunnat filma barnmorskans min eftersom hon var helt chockad. Hon kunde inte tro att det var sant. Hon kommer att fortsätta på samma sätt under resterande del av graviditeten, och jag sa att eftersom kroppen svarade så bra på detta kan det vara bra att fortsätta även sedan eftersom kroppen ska återställas och behöver mycket näring.

Hoppas att detta var givande, intressant och välbehövligt. Jag älskar att komma med råd och tips som hjälper andra. Jag har svårt att svara på alla mejl jag får, men har du en fråga kan du gärna ställa den så betar jag av dem allt eftersom i kommande blogginlägg under hösten.

Kram Fanny

Hej! Jag älskar mat och matlagning, och vill med Lesscarbs.se inspirera, hjälpa och underlätta andras vardag. Se mer om mig eller signa upp för mitt nyhetsbrev.

6 kommentarer om “Järnupptag – hur ökar jag det som gravid?

  1. Hej

    Hur smakar B12-sugtabletten? Tror du den skulle funka för en känslig gravid?
    Jag får tyvärr upp de flesta vitamin-/mineraltillskott igen. Har redan ett antal dyra burkar hemma som jag fått ställa åt sidan efter att ha testat en eller två kapslar…

    Mvh
    Åsa

    1. Den smakar lite sött, lite godis skulle jag säga. Inte alls äcklig och då är jag också en gravidkänslig kvinna just nu 🙂

  2. Hej!
    Jag förstår inte riktigt hur du menar, hur skiljer sig upptaget via sugtabletter från det vanliga via tarmen? Åker inte även sugtablettens B12 en sväng via levern? Låter lite konstigt, förklara gärna.
    Sen undrar jag om du inte menar Hb när du skriver järn, järn på 116 är ju onormalt högt.
    Hälsningar Stina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.