Lesscarbs Lesscarbs

Inlägget innehåller köplänk (adlink) till Adlibris

Solskenshistoria:  Det går att lära gamla hundar sitta!

Solskenshistoria: Det går att lära gamla hundar sitta!

Jag tänkte börja dela med mig av alla underbara hälsoresor- och historier jag får vara med och följa, coacha och peppa. Om det inspirerar mig måste det inspirera dig också. Vi börjar med den som är äldst i gänget, värdens finaste, min farfar som är 80+. Här är hans berättelse om hur han på senare år lagt om sin kost för att få en bättre hälsa och en piggare vardag.

Berätta, vem är du?

Jag brukar säga som Karlsson på taket; En lagom tjock man i mina bästa år. För ett år sedan var jag 82 år och vägde 82 kilo. Hur skulle det här sluta tänkte jag. Jag har alltid pratat om en matchvikt på 75 kilo, en vikt som jag känt mig bekväm med genom åren.

Jag var som längst 188 cm lång men har nog krymp lite. Jag har bland vänner sett män med ganska stor mage som putar över livremmen och tänkt att det aldrig skulle drabba mig. Men nu började jag känna av en liten tendens till ”magmuskel”, dessutom hade jag högt blodtryck.

Varför lågkolhydratkost?

Min första tanke var att testa 5-2 dieten. Men det avrådde min läkare från. Med min längd skulle låga blodsockervärden på fastedagar inte vara bra, hon tyckte dessutom att jag var lite för gammal för att göra något så ”extremt”.

Mitt barnbarn Fanny som haft besvär med magen blev plötsligt mycket bättre efter att ha lagt om kosten till lågkolhydrat. Hon gick dessutom ner mycket i vikt efter sina graviditeter. Men jag ska väl erkänna att jag inte var helt övertygad …

Men Fanny gav mig boken Matrevolutionen av kostdoktorn Andreas Eenfeldt. När jag läst den förstod jag att det måste vara helt rätt som Fanny sagt att äta mindre kolhydrater och mera fett. Det stämde även med några engelska TV-program som jag sett i samma veva som handlade om bantning.

matrevolutionen-boken

 

Så det var boken Matrevolutionen i kombination med Fannys resa som inspirerade dig och gjorde att du vill testa lågkolhydratkost?

 Ja. Men det var inte i första hand viktminskning som inspirerade mig. Snarare att sockermetabolismen förbättras och att man kan påverka blodtrycket. Jag hade två olika mediciner för det, vilket såklart inte kändes så kul.

Hur ser en vanlig mat-dag ut för dig?

Frukost: Rysk yoghurt (17%) och en liten klick äppelkompott som jag kokar på äpplen från trädgården med 1 kanelstång. 1 ägg med majonäs.

Lunch: Ett par stekta ägg eller kanske en bit god korv stekt med lök. Ofta en rågbrödsskiva med en smör och en god ost till kaffet, det tycker min mage om.

Middag: Stekt eller kokt fisk, Lax, strömming, torsk eller kyckling. Gärna med något gott grönsaksmos eller gratäng.  Ibland gör jag fylld zucchini med lök och kycklingfärs toppat med ost.

 

aubergine_gratang

Middag hos farfar i somras, auberginegratäng med mozzarella, örtkryddad kyckling, olivolja och sallad.

Längtar du inte efter ”det gamla vanliga” och hur kan du leva utan potatis?

Skulle jag längta efter något som jag åt tidigare men har slutat med är jag inte främmande för att pröva det, men det händer mycket sällan. Blir jag bortbjuden på middag äter jag vad som bjuds. Det har inte varit något problem alls.

Ibland får jag faktiskt frågan om jag inte saknar potatis, när jag berättar att jag i princip aldrig äter det. Nej, det gör jag inte. Jag gör i stället mos på blomkål, vitkål, brysselkål eller broccoli och det är väldigt gott. Jag trivs utmärkt med den nya maten. Det är nästan roligare att laga mat nu än tidigare och jag tycker att det går fortare.

gronsaksguide

 Vilka hälsofördelar har du uppnått med din kostförändring?

Efter några månader hade vikten gått ner till 77 kg och där ligger den kvar än. Midjemåttet har krympt. Men det som var mest intressant var att blodtrycket sjönk. Det stod om det i boken (Matrevolutionen) och det var därför jag höll koll på det med en blodtrycksmätare som jag har hemma. Jag vidtalade min läkare, som man ju alltid skall göra om man förändrar kosten och medicinerar, och fick rådet att ta bort den ena av de två medicinerna och fortsätta hålla koll på trycket. Det ligger nu helt normalt. Jag känner mig över lag piggare och har mera energi än tidigare.

Vill du rekommendera något?

 

  1. Testa vitkålsmos, det är väldigt gott.
  2. Jag kan mycket varmt rekommendera andra att göra som jag och dra ner på kolhydraterna. Jag är inte rädd för fett längre. Pröva på och finn din egen väg.
  3. Fanny har även satt ihop 7 rätter som passar mig och andra i min ålder.
  4. Sist av allt vill jag tipsa om min lingonsylt som jag numer sötar med björksocker. Väldigt god och barnbarn- och barnbarnsbarn känner ingen skillnad mot förr.

 

 

Persiljelax_vitkalsmos

Persiljelax med vitkålsmos, en favorit hos farfar.

lingonsylt-LCHF

Min lingonsylt

 


Fannys kommentarer

Det är som min farfar säger, finn din egen väg. Det här är hans berättelse och hans val som fungerar för honom. Jag tycker att han lyckats riktigt bra även om han inte är 100 % renlärig. ”Jag kanske inte måste vara det” säger han själv och jag håller med.

När jag tidigare jobbade med kunder jobbade jag alltid och helst med det långsiktiga perspektivet. Vad är enkelt att förändra, vad kan du tänka dig en kort period för att nått resultat som motiverar dig och vad fungerar på sikt? Jag tycker att farfar hittat en balans mellan gammalt och nytt som han kommer att kunna hålla livet ut.

Ang rågbröd och äpplen

Jag rekommenderar vanligtvis inte spannmål och gluten till någon. Men modernt vete är betydligt värre än råg som inte är lika hårt förädlat. Farfar säger att hans mage mår bra av en rågskiva, så då får det vara så. Sedan är han ju dansk också ? Men om han skulle vilja baka skulle jag hellre rekommendera honom mitt nöt- och fröbröd eller goda sesamknäcke.

Det är stor skillnad på äpplen från butiken eller att äta äpplen från de egna träden. Det är också skillnad att äta 1 liten klick kokta äpplen eller 1-2 dl. Jag rekommenderar vanligtvis inte frukt vid viktminskning eller om du har problem med ditt blodsocker, sockersug eller inflammation i kroppen, men det har inte min farfar.

 

farfar-betty

 

Till sist. Tack farfar för att jag får dela din resa. Jag önskar att alla hade en farfar som du. Jag älskar dig till månen och tillbaka och flera varv runt jorden. 

 

Annons

5 Responses to Solskenshistoria: Det går att lära gamla hundar sitta!

  • Härligt att du mår så bra av den nya kosten! 🙂
    Ser samma på min mamma 73 år hur mycket piggare och gladare hon är med denna mat. Försöker få min pappa på 75 år att också testa nåt nytt. Men än har det inte fungerat. Svårt för honom att släppa potatisen.

    • Hej Vad kul att höra, du får helt enkelt visa honom farfars berättelse så kanske han vågar testa vitkålsmos 🙂

  • Heja heja Farfar!^^ du gör ett super jobb och inspirerar oss alla!^^

  • Ååh tack för att du delade din farfars historia! Vad glad jag blir för eran skull, att ni helt själva väljer att äta ren mat och dessutom har insett sanningen om dagens kost!? längtar starkt tills fler öppnar upp ögonen för lågkolhydratskost/ren mat! ?

    • Hej och tack! Ja det är en väldigt speciell historia för mig, eftersom farfar är så betydelsefull i mitt liv. Jag hoppas på samma utveckling som du, med extra betoning på ren mat, det skulle hjälpa många. kramar!

Lämna ett svar