Blomkålstoast – LCHF/glutenfritt och ändå supergott!

Det här är inte mitt påfund, utan något jag hittade på Youtube. Riktigt bra bas för alla de goda varma mackor många vill ersätta. Detta går också att ha som pizzabotten.

 

Blomkålstoast

 

Ingredienser till fyra toast:

  • 1 mindre blomkålshuvud
  • 2 ägg
  • 2 dl riven ost
  • 1/2-1 tsk salt
  • Smör till stekning
  • Fyllning

 

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200-210 grader.
  2. Kör blomkålen fint i matberedare.
  3. Blanda samman samtliga ingredienser och fördela åtta högar på två plåtar, forma till fyrkanter.
  4. Grädda 15-20 minuter tills de fått ganska mycket färg (men såklart inte är brända)
  5. Ta försiktigt loss en toastskiva med stekspade, flytta den till en stekpanna med smör, skiva på ostskivor och annan fyllning du vill ha (avsluta med ost så toasten klibbar ihop med den övre toasten som du lägger på toppen)
  6. Stek försiktigt på båda sidorna.
  7. Klart!
    Servera gärna med sallad.

 

Tips!

Om du gillade det här receptet,

kolla även in min supergoda blomkålspizza utan ost

 

Har du inspirerats av det här inlägget? Jag älskar att se vad du som läser skapar. Tagga mig på Instagram, där heter jag @lesscarbs. Tipsa gärna familj och vänner om mina kanaler.

12 kommentarer

Hej igen! Tack så mycket för svar! Jag säger bara det, vilken tur att jag har semester så jag hinner testa många av dessa otroligt fina recept! Jag kommer självklart att tipsa alla om din härliga sida!! Tack o kram

Det har jag inte testat med ser inga hinder för det. Kanske blir lite mjukare, men om du ska steka dem i en panna sedan så borde det gå fint!

Oj så goda dom var, försvinnande goda 🙂 Fyllde med ost, rökt skinka och dijonsenap.
/Camilla

Dessa är sååååå goda. Men jag undrar om man kan göra dem med vitkål. Har provat det?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.