Lesscarbs sallad LCHF

Hälsoutmaning: EN tallrik sallad om dagen

Categories Tips och råd

Hej fina du! Nu är jag tillbaka efter julledigheten på riktigt. Den kantrades tyvärr av magsjuka, förkylningar och en kraftig stukad fot (min mans) vilket betyder kryckor i några veckor. Hur som helst. Nu till en av mina hälsoutmaningar 2017. En sallad om dagen. MINST! Jag älskar sallad men har tyvärr prioriterat ner det före jul på grund av dålig planering. Nu ska jag ändra på det. Att äta en stor sallad om dagen är superbra. Jag ska berätta mera! 

Många som äter LCHF eller annan typ av lågkolhydratkost tror att man ska sluta med grönsaker. Jag förstår inte hur man kan missförstå det till den milda grad. Äter man LCHF ersätter man ris, pasta och potatis med – ja just det – grönsaker. Broccoli, vitkål eller vilken mättande grönsak du vill.

TIPS: Nybörjare? Ta del av denna grönsaksguide, hur du ersätter ris, pasta och potatis

gronsaksguide

 

Många LCHF-förespåkare menar att sallad är ”dyrt vatten”. Jo kanske, men vad pratar vi om för sallad då? Inte den här tallriken jag visar i alla fall. Kanske om man pratar om isberg, tomat och gurka (som dessutom är o-eko). Min sallad innehåller massor av nyttigheter, sådant kroppen vill ha och behöver. Jag äter gärna näringsrikt så jag inte behöver så mycket tillskott, det är ju så mycket godare att äta mat!

Min sallad idag innehåller:

Ruccola – Mörka bladgrönsaker är något du ska prioritera upp i din kost! Många äter på tok för lite. De är fulla av nyttigheter. Du ska välja de ekologiska, men om du inte har råd är de icke ekologiska bättre än inget, se till att tvätta dem noga i så fall.

Mörka bladgrönsaker är fulla av nyttigheter. Några exempel: Rika på kalcium, järn, kalium, fosfor, zink, magnesium och vitamin A, C, E och K. De innehåller också fibrer, folsyra, klorofyll med mera!

Basilika Basilika och andra har liknande innehåll som bladgrönt ovan. Basilika sägs också vara lugnande och kramplösande för mage/tarm och gillas av matsmältningen.

Syrad kål (eller andra grönsaker) Ät de fermenterade grönsakerna varje dag och gör dem gärna själv, se receptet i länken här i början. En lagom mängd brukar vara ungefär 1 dl om dagen. Du kan börja smått om din mage är ovan. De syrade grönsakerna innehåller massor av nyttiga bakterier som din mage kommer att tacka dig för.

Oliver Riktigt bra fettkälla! Innehåller bland annat fibrer, kalcium och järn. Jag äter oliver varje dag! Jag köper ekologiska utan citronsyra. Varför du ska undvika kemiskt framställd citronsyra läser du här.

Tomat Svårt att hitta goda tomater så här års. Jag äter dessutom sparsamt med tomat över lag. I den här salladen hade jag en liten körsbärstomat, så kanske inget att snacka om, haha.

Morot variera konsistensen och tillagningssätt på dina grönsaker. Tarmen behöver grönsaker att jobba med. Du vill inte ha en för snabb eller långsam tarm. Därför äter jag råa grönsaker varje dag!

Fetaost Om jag äter ost (jag äter mejerifritt förutom smör sedan 1,5 år tillbaka) äter jag endast de från får/get, eftersom de innehåller en annan typ av mjölkprotein än komjölk. Denna typ av mjölkprotein gillas av kroppen bättre än dagens komjölk. Jag har i lite fetaost i den här salladen mer som en smaksättare. Så gott!

Pumpafrön innehåller massor av zink och är knapriga och goda. Älskar dem! Goda i pesto också 🙂

Olivolja Olivolja kallas för olika saker beroende hur den pressats. Första pressningen är bäst och sista ger sämst kvalitet. Här kommer de olika graderingarna:

  •     Extra virgin (jungfruolja)
  •     Superfine
  •     Fine
  •     Virgin
  •     Pure (Den sämsta)

Det finns otroligt mycket fusk i olivoljebranchen. Jag väljer gärna en grekisk, ekologisk olivolja. Mycket Italiensk olivolja kommer från grekiska oliver, så varför inte hoppa över några steg? 🙂

Balsamvinäger Min man avskyr all typ av vinäger så jag passar alltid på att ha det till min sallad. Du kan såklart hoppa över eller använda citron eller så för att smaka upp salladen lite. Balsamvinäger innehåller både mineraler och antioxidanter. Vinäger är naturligt desinficerande och tar död mögel och baciller. Den kan också hjälpa till att återställa PH-balansen i kroppen. Tidigare användes balsamvinäger som naturläkemedel för att bota problem med magen och huden.

Vad har du i din sallad? Kommentera gärna! Kramar 🙂

Hej! Jag älskar mat och matlagning, och vill med Lesscarbs.se inspirera, hjälpa och underlätta andras vardag. Se mer om mig eller signa upp för mitt nyhetsbrev.

13 kommentarer om “Hälsoutmaning: EN tallrik sallad om dagen

  1. Hej 🙂
    Det här var precis vad jag letade efter!
    Jag är lchf:are sedan snart två år men har trillat av spåret mer och mer sen i höstas och helt nu under julen. Så för att komma på rätt kurs igen har jag börjat nolla. Och har just funderat på vad jag behöver för tillskott. Fick bra tips här tycker jag. Skall direkt komplettera med rucola och basilika.

    Ska kika in lite mer på din blogg. Verkar spännande!

    1. Hej och välkommen! Tack för din kommentar. 🙂 Alla mörka bladgrönsaker är bra, även spenat och så så det kan vara sånt också, behöver inte uteslutande vara ruccola 🙂

  2. Hej! Har en fråga som egentligen inte rör inlägget.
    Men du har tidigare skrivit att både du och dina barn äter mejerifritt och även glutenfritt (antar jag?) iomed att du lagar glutenfritt. Men hur gör ni på förskolan/skolan? Får dina barn mejeri- och glutenfritt där också och hur har ni isf lyckats få det?
    Jag funderar lite på framtiden nämligen..
    Förresten!
    Tack för en bra blogg! Hittar ofta inspiration här då vi äter glutenfritt hemma och nu även helt mjölkproteinfritt, inte ens smör SNYFT, då min sju-månaders inte verkar tåla det.

    1. Hej och tack för en väldigt bra fråga! Jag har besvarat den i ett inlägg som du läser här: http://lesscarbs.se/kostrad/barn-och-lchf-paleo/

      Kortfattat: Mina barn (och jag) äter helt glutenfri, mejerifri (dock funkar smör) och sojafri kost Alltid. Oavsett tillfälle och plats. Vi har varit tvungna att ordna läkarintyg till dem båda. Det var tufft men tillslut hittade vi en läkare som är väldigt negativ till soja, mjölk och gluten över lag, så då gick det lätt. Vår dotter är även allergisk mot stenfrukter och paprika. Så hon har ett utökat intyg. Sixten är extremt överkänslig mot gluten, och Betty har aldrig ens ätit det, hon fyller tre i mars. För oss är det så värt det!

      1. Tack för svar! Har nu läst inlägget! Jag kommer inte ge min son gluten och jag vill helst inte ge mjölkprodukter heller, ev smör om han nu visar sig tåla det längre fram. Har redan frågat läkare om intyg framöver litegrann och direkt fått blankt nej 🙁 lite tips på hur man ska göra?!

        Kan ju inte vara hemmafru resten av livet men nojar så för o lämna honom på förskola och vad han ska få för mat.

        Sen är jag lite orolig för, visst glutenfritt går ju ersätta med potatis o ris typ men vad får dina barn istället för mjölk i maten på förskolan?
        Vill inte att det ska bytas ut mot mjölkfritt margarin och sämre alternativ?!

  3. Hej,
    Apropå grönsaker: Jag äter LCHF sedan 2012 och jag är dessutom blodgivare. De senaste åren har mitt blodvärde sjunkit sakta men stadigt till en nivå som är väldigt låg för mig (har hela livet legat högt, runt 145). Igår hade blodvärdet stigit rejält uppåt sen förra gången och labbassistenten och jag skojade om att det nog berodde på julmaten. Men så slog det mig att det gör det nog. Inte beroende på köttet utan på kålen :). Jag har under december månad verkligen frossat i kål av alla de sorter, rödkål, grönkål, broccoli, blomkål, fänkål, brysselkål mm och jag har ätit kål i sallad, tillagad i ugn, som coleslaw, fräst i smör. Ja, du hör. Och jag har inte ätit så mycket mejeri som jag brukar. Vi har det i matlagningen, men förut åt jag även till frukost. Mjölk sägs ju hämma järnupptaget så det minskade intaget kanske också har gjort sitt.
    Så jag är helt för massa grönsaker på tallriken och gärna då grönsaker med lite substans.
    Och gör jag sallad har jag gärna småbitar av blomkål, olika gröna blad, röd lök, gröna oliver och en riktigt god olivolja över. Och fetaost om vi har hemma. Älskar fetaost.

    1. Hej! Det låter ju fantastiskt! Så bra, grattis! Du har helt rätt, mejerierna är säkert en del i det hela, de är egentligen ingen höjdare alls för kroppen, så bra att ta mer grönt och minska på dem. 🙂 Finns ju många andra bra fettkällor. Då fortsätter vi med salladen antar jag 😉 Det är ju så gott med stekt grönkål! Kom och tänka på detta recept (dock med svartkål) http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/svartkalssallad-och-lax-med-chipotlemajonas/

      Kram!

      1. Absolut fortsätter vi med salladen. Har en stor trädgård där jag år för år försöker bli självförsörjande på en del grönsaker som lök, morot, rödbetor, bönor mm lite längre än året innan. Och vi odlar mycket bär. Har tre barn och vill att de ska få uppleva hur grönsaker och bär smakar på riktigt.
        Tack för en härlig och inspirerande blogg. Vi har plockat många recept härifrån och det lär nog bli mer nu när det visat sig att äldste sonen ska undvika laktos.

  4. Utmaning antigen 🙂

    Fast ärligt så äter jag redan sallad nästan varje dag till lunch.

    Basen brukar vara grön salad (mache eller ruccola eller även spenat ibland), gurka och tomat. Sedan lägger jag till någon (eller några) av dessa grönsaker: paprika, kål, fänkål eller morot, och någon (eller några) av dessa fett/protein källor: nötter, kyckling, fröer, ostbitar, avocado, lax, tonfisk, ägg, cottage cheese, mozzarella. Och så lite salt och extra virgin olivolja från Italien (som jag handlar på en gård I Italien-jag bor I schweiz nära Italienska gränsen) på det.

    Tack för alla intressanta inlägg.
    Kram.

  5. Oj hm, ja sallad är väl nåt jag mest tvingar mig att äta. Nu vill jag förstås inte vara elak mot er som gillar det, men sallad känns för mig mest som ”slöseri med tid” :-S Förr i tiden när man bantade så blev det ju mycket sallad, men det spelade ingen roll om man fyllde magen med sånt, för man var ändå hungrig en timme senare.
    Om jag ska äta ”sallad” så måste det vara riktig mat i den, som kyckling eller annat kött/Fett. Avokadosallad kanske? Fast det låter kladdigt. Läste nånstans om Baconsallad, DET låter lite mer min stil 😀 hehe
    För övrigt är jag som LCHF-nybörjare lagd åt att hålla grönsaker till ett minimum, för jag kan inte riktigt förstå begreppet ”net carbs”. Bara genom att äta vitkål, t.ex som innehåller 5g per hekto hade jag ju kunnat sabba min ketos, för jag gillar vitkål 🙁

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.