Lesscarbs Lesscarbs
Att välja rätt magnesium, tips och råd

Att välja rätt magnesium, tips och råd

Jag har testat runt i magnesiumjungeln och provat massor av olika tillskott. Jag tror att jag äntligen hittat min hjärtevän efter många olika tester. Jag har alltid haft problem att komma ner i varv på kvällen med nu är det slut med det, äntligen! Har du någon favoritsort när det kommer till magnesium? 

Inlägget innehåller köplänkar, adlinks

Varför tillskott?

Dagens mat är mindre näringsrik än tidigare och vi stressar mera, vilket gör att vårt upptag av vitaminer och mineraler försämras i allmänhet. De mest magnesiumrika livsmedel kommer från spannmål och andra stärkelserika livsmedel som man undviker vid en lågkolhydratkost. Det gör att det finns en vits att ta tillskott.

Om du inte äter väldigt stora mängder ekologiska sötmandlar/hasselnötter, räkor och vitkål varje dag. Det gör inte jag, och min kropp svarar väldigt bra på magnesiumtillskott.

Magnesiumbrist – hur märker jag det?

De vanligaste symptomen trötthet och svårigheter att slappna av i kroppen. Det gör att många sover sämre, vilket såklart ställer till det resten av nästkommande dag.

Har du någon av dessa symptom kan du behöva tillskott:

  • Ofta huvudvärk
  • Trötthet
  • Svårt att sova och slappna av
  • Ångest och/eller nervositet
  • Långsam återhämtning vid träning, man känner sig ”slut” i kroppen.

Magnesium för att hjälpa till vid förstoppning

Jag har sett att många tipsar om olika sockerfria godissorter för att komma till bukt med förstoppning. Det tycker jag är en dålig idé, med alla sötningsmedel, e-ämnen och allt vad det innehåller. Bättre att köpa en sämre variant av magnesium och ta mellan 500-1000 Mg, vilket sätter fart på magen. Detta eftersom kroppen inte hinner ta upp det. Men detta är inget jag rekommenderar till alla som är hårda i magen som steg 1.

Steg 1 är alltid mera vätska, salt, motion, råa grova grönsaker som broccoli och mindre mejerier. Skulle steg 1 inte hjälpa och du börjar få panik kan du ta till steg 2 och det skulle vara magnesiumet.

Vilken sort ska man ha då?

De flesta rekommenderar antingen citrat- och/eller kloridformer. Dessa tas enklast upp i kroppen om man jämför med oxid- och sulfatformer. Men som alltid, du får känna dig fram, din kropp kanske svarar bäst på oxid. Svårt att svara på innan man testat. Jag brukar rekommendera att känna efter 1-2 veckor. Upplever du ingen effekt alls eller upplever obehag är det lika bra att testa en annan sort.

Olika magnesiumtillskott baseras på olika former beroende på tillverkaren. Du som planerar att köpa ett magnesiumtillskott ska läsa noga på kosttillskottets innehållsförteckning.

Bäst effekt och upptag kommer du att få av ett magnesiumtillskott som bygger på magnesiumcitrat eller magnesiumklorid. Zink och kalcium kan motverka kroppens förmåga att tillgodogöra sig de extra halterna av magnesium, så äter du andra kosttillskott ska dessa mineraler inte krocka.

Produkter jag rekommenderar

Nedan kan du klicka in på magnesium-produkter som jag testat och gillar. Jag länkar till Bodystore som har fri frakt, stort urval av produkter och snabba leveranser.

Fördelen med kapslar är att de är enkla att ta med, nackdelen att själva kapslarna kan vara jobbiga för magen om du är känslig och/eller äter många andra kapslar.

Sprayen appliceras direkt på huden så du slipper magproblemet, dock upplever vissa att det blir en ”hinna på kroppen” vilket jag verkligen inte håller med om.

Flingorna/saltet är helt underbart om du brukar bada fotbad eller har ett badkar hemma. Det är väldigt bra för dig med psoriasis eller andra hudbesvär. Dock väldigt bökigt om du inte har ett badkarl. 🙂 Du behöver inte speciellt mycket i badet, testa dig fram.

Manesiumdryck, faktiskt gott tycker jag, kan dock inte förklara varför. Du bör dock vara säker på att du tål äppesyra som är en av ingredienserna. Ett stort plus att de bytt från citronsyra till äppelsyra i innehållet!

Lesscarbs Favorit – Magnesiumspray!

Magnesium

Jag ger magnesiumsprayen från Bättre Hälsa 5 av 5 Lesscarbsstjärnor!

Sprayen är enkel att applicera, den ger snabb effekt, den kittlar lite skönt (vissa upplever att det svider med det går över efter någon minut). Den är skonsam mot magen eftersom den appliceras direkt på huden. Jag brukar spruta två-fyra sprut på varje ben, på armarna, ryggen och bröstet – varje kväll!

När jag får känningar av nackspärr sprayar jag flera sprut på nacken under dagen. Det har hjälpt kroppen att slappna av så nackspärren inte gjort entré på riktigt. 🙂

 


Det är jag, Fanny som skrivit texten och alla åsikter och värderingar är mina. Jag tipsar endast om produkter jag själv tycker om och använder.

Annons
banner-mataventyret-bok

12 Responses to Att välja rätt magnesium, tips och råd

  • Hur är det med barn – kan min 10-åring ta mg-spray på kvällen för att lättare komma till ro t ex?

    • Det ser jag inga problem med eftersom barn kan ta tillskott av magnesium borde ju sprayen funka bra men jag kan inte svära på det till 100 %. min kompis använde detta till sin dotter, men hon tyckte först att den sved så mycket. Sedan vande hon sig. Testa! 🙂

  • Hej!
    Vet du om man kan äta magnesium när man ammar?😊

    • Ja det är till och med att rekommendera under graviditet och amning. 🙂 Just eftersom man har högre ämnesomsättning och har svårare att ta upp all närin man behöver (+ att jordarna och det vi äter samtidigt är mindre näringsrika) Ät det med gott samvete 🙂

  • Såg att citrat är från citronsyra?? Hur tänker man om det?

  • Jag använder Restorate från Pm-International. Det rörs ut i vatten. Jag har använt det i 5 år nu och är så nöjd. Sover som en stock och mina myr-krypningar i benen försvann ganska omgående.

    • Det var tyvärr inte alls en trevlig innehållsförteckning, den största ingrediensen är fruktos(!) och den andra är citronsyra. 🙁 Skulle rekommenderar att du testar exempelvis det pulvret jag skriver om här i inlägget som också rörs ut i vatten. Hälsningar Fanny

  • Finns ju en magnesiumgrupp på nätet, vars spray är betydligt billigare. Kan tyvärr inte jämföra innehållet, men har använt i flera år och är mycket nöjd

  • Har börjat använda Magnesium kapslar från Holistic som du rekommenderade i inlägget och undrar hur jag ska dosera? Det står 1-4 kapslar på burken.
    Jag tar också Holistics D-vitamindroppar.
    Trevlig dag!

    • Hej! Dosera minst 400 mg/dag. Du kan ta upp till 1000 mg/dag, över det kan magen bli lös av.

      • Tack!
        Och inte D-vitamin dropparna och magnesium samtidigt? Det ena på morgonen och det andra på kvällen?

        • Vitaminer på morgonen och mineraler på kvällen brukar man säga, så gör i alla fall jag. Men finns många synpunkter på det. Men så gör JAG. 🙂

Lämna ett svar till ANN-CATRIN WALLSTRÖM Avbryt svar