Lesscarbs Lesscarbs

Inlägget innehåller en köplänk till Bagaren och Kocken

Basilika och persiljesås – enkelt, krämigt och gott!

Basilika och persiljesås – enkelt, krämigt och gott!

Basilika och persiljesås är en sås som min mamma lärde mig i somras. Jag har gjort den ofta sedan dess, och den är enkel att variera för att göra om den lite, jag har flera tips på det och även tips på bra läsning, spännande fakta om basilika och persilja och mycket mer! 

Basilika och persiljesås är en blandning av de två örter jag gillar allra bäst. Båda två är så nyttiga och fulla av näring.

 

Basilika

Basilika innehåller oljor som anses ha antiinflammatoriska egenskaper. Dessa sägs kunna lindra bland annat  tarminflammationer och reumatiska besvär. Den är också antibakteriell och innehåller magnesium. Varför magnesium är bra har jag skrivit ett helt inlägg om, läs gärna det.

Och på tal om basilika kan du se denna video hur man förökar en basilikaplanta du köper i mataffären.

 

Persilja

Persilja (och speciellt kvistarna) innehåller massor av järn och folsyra som är perfekt för kvinnor i fertil ålder, till dig som är, vill eller planerar att bli gravid.  Persilja är också rik på karoten, som i kroppen ombildas till A-vitamin. Det är ett naturligt skönhetspreparat som binder fukt samt motverkar synliga ålderstecken, om man är intresserad av sådant 🙂  Hur man ökar sitt järnupptag har jag också skrivit om i ett inlägg, läs gärna det också.

 

Basilika och persiljesås

 

Basilika och persiljesås

Till knappt 4 dl sås

  • Ca 100 gram bladpersilja (undvik de tjockaste stammarna)
  • 1 kruka basilika
  • Saften och skalet från en ekocitron
  • 2 dl god olivolja
  • 1 dl vatten
  • 2 msk kapris
  • 10-12 russin (för att bryta av smakerna, du kan hoppa över dessa också)
  • Salt efter smak

 

Gör så här

  1. Ansa och skölj persiljan noga. Sand hör inte hemma i en dressing, jag lovar! Det blir för knastrigt.
  2. Lägg alltsammans i en blender, jag använder min bullet från Nutri Ninja (världens bästa) och mixar ca 20 sekunder.
  3. Smaka av med salt, klart!

 

Förslag på variation

Tillsätt lite dijonsenap, tillsätt 1 större klyfta vitlök, du kan testa att ta ruccola istället för basilika för ännu mer pepprig smak, tillsätt chili, tillsätt lite honung eller varför inte blanda loss bland dessa smaker och hitta på något helt nytt?

Hoppas att det smakar och att du blir sugen på att testa min goda basilika- och persiljesås! Vi hörs snart igen <3

 

Basilika och persiljesås

Annons

Kommentera