Lesscarbs Lesscarbs
Välgörande wok med lowcarb ris, kyckling, buljong och grönsaker

Välgörande wok med lowcarb ris, kyckling, buljong och grönsaker

Jag älskar verkligen buljong men kan tycka att det känns lite knasigt att bara dricka det rakt upp och ner. Eller snarare att jag inte är så sugen på det alla gånger. Men nu körde jag en kylskåpsrensare och fick till en supergod rätt! Använd det du har hemma, det kan inte bli fel.

Eftersom vi ska till mina föräldrar i påsk har jag inte handlat denna vecka utan använder det vi har hemma. Det gör att i alla fall min kreativitet ökar och jag kommer på många smarriga saker. Lite knäppt jag vet, men så funkar jag 🙂

Benbuljong är väldigt nyttigt och välgörande och stärker bland annat tarmen. Väldigt bra att dricka varje dag och ett smart sätt att ta tillvara på benen från kyckling. Jag gör min egen benbuljong, läs gärna mer i det länkade inlägget.

Till lunchen använde jag följande

  • 1 paket low carb ris (adlink)
  • Cirka 1,5 dl kyckling i bitar (från en helstekt kyckling)
  • 1 näve morotspasta*
  • 1 näve sockerärtor
  • Några hackade paranötter, färsk ingefära och chili
  • Lite gurkmeja och svartpeppar
  • Buljong efter smak ()
  • 1 msk kokosolja (adlink)

Så här gjorde jag

  1. Steg 1 är att skölja av riset under vatten och sedan skaka bort vattnet.
  2. Sedan stekte jag riset och kycklingen i kokosolja och lite buljong när det började bli torrt. Sedan kryddade jag och slängde ner morotspastan och sockerärtorna. Lät det puttra några minuter.
  3. Sedan la jag upp allt i en djup skål och toppade med hackade paranötter, ingefära och chili.
  4. Vid bordet hällde jag sedan över 1-2 dl buljong och toppade med en rejäl matsked kokosolja.

Detta var magiskt gott!

lchf-ris

lowcarb-rice

*Morotspasta

morotspasta

Att göra morotspasta är superlätt! Barnen älskar att äta snuttarna som är kvar så de brukar jag spara i kallt vatten i kylen. Det är lättast att göra pastan av kortare morötter.

Jag har både en större svarv och en enklare ”handjagare” både tycker jag funkar utmärkt till grönsakspasta, men jag tror att jag ändå tycker bäst om svarven, den är rejäl och det funkar med alla typer av frukter och grönsaker nästan. Kul sätt att äta grönt på tycker barnen! Länkarna nedan går till Kökets favoriter som jag hittat nyligen och gillar starkt så här långt 🙂

Low carb rice

shirataki-min-perls

Riset innehåller endast 0,4 gram kolhydrater och är egentligen samma sak som shiratakinudlar, bara i en annan form. Både jag, Zarko och speciellt Betty älskar dessa. Men det går givetvis bra att byta mot exempelvis tjocka eller tunna nudlar. Jag köper mitt ris och nudlar fraktfritt (och billigt) på Bodystore.

Hoppas att detta var inspirerande och kittlade dina smaklökar. 🙂 Kram Fanny

Annons
banner-mataventyret-bok

4 Responses to Välgörande wok med lowcarb ris, kyckling, buljong och grönsaker

Kommentera