Lesscarbs Lesscarbs
Mättande Pannkaka LCHF – passar både till sött o salt!

Mättande Pannkaka LCHF – passar både till sött o salt!

Enkelt, mättande och barnsligt gott. Ät pannkakorna med grädde och bär som på bilden, eller kalla med fyllning som en wrap. Du kan också fylla med exempelvis svampstuvning och gratinera i ugnen med riven ost på toppen!

 

Pannkaka LCHF

 

Ingredienser till ca 8-10 mindre pannkakor:

  • 3 ägg
  • 1/2 msk fiberhusk (har du Psylliumhusk som är mer grovmalet använd 1 msk)
  • 3 dl kokosmjök/kokosgrädde/grädde/äggmjölk (brukar blanda med någon dl vatten ibland)
  • Salt efter smak

Dessa blir väldigt mättande tack vare ägget. Om du är känslig för äggsmaken kan du ha i vaniljpulver, kardemumma eller kanel i smeten om du ska äta den med bär. Om du ska ha den som en wrap kan du ha i örter om du vill!

 

Gör så här

  1. Vispa samman alla ingredienser.
  2. Låt stå minst 5 minuter.
  3. Stek i smör eller kokosolja.
  4. Servera med önskat tillbehör.

 

Mina bästa tips för lyckad stekning

  1. Cirka 1/2 dl smet per pannkaka, ungefär 12-15 cm i diameter.
  2. Gör hellre några fler än väldigt stora eftersom de blir svårare att steka ju större du gör dem.
  3. Låt ligga 2-3 minuter på ena sidan innan du vänder, den ska ha ”stannat” på ytan.
    Lycka till!

 

Pannkaka LCHF

Denna har jag fyllt med sallad, ost, tomat, kyckling och ingefärsmajonäs.

Tips!

Det är kanongott ha ha min kardemummasås till och några färska/tinade bär.

Här hittar du mitt majonäsrecept och förslag på smaksättningar (bland annat ingefära som på bilden).

Vill du ha fler smarriga pannkaksrecept? Testa gärna mina Crêpes med köttfärsfyllning
eller ugnspannkaka LCHF

Annons
annons-lesscarbs

10 Responses to Mättande Pannkaka LCHF – passar både till sött o salt!

Kommentera