Kyckling i kylen

Läsarfråga: Hur lagar man mat utan mejerier?

Categories Lchf Lunch/Middag

Som Martina säger: Du är ju drottningen av Mejerifritt (eller något liknande, hehe) så vad vore bättre än att jag ger mina bästa och enklaste tips för att leva och äta mejerifritt? För jag vet att många tycker att det är svårt.

Tänkte testa att laga mer mat utan mejeri. Det känns lite svårt dock. Har två tonårsbarn hemma, så jag behöver laga en hel del mat samtidigt som jag behöver matlådor till arbetet. Jag gillar ju gratänger. Ugnslagad mat är lätt. Har du några tips på bra recept på gratänger utan mejeri? Det är så lätt att snöa in sig på samma sorts mat.

Mitt svar:

Fortsätt med ugnen men skippa gratängerna. Det blir inte samma resultat att göra en gratäng med kokosgrädde istället för vanlig grädde. Den vanliga grädden blir krämigare efter en tid i ugnen, den egenskapen har inte kokosprodukterna.

Följ dessa enkla steg:

  1. Tillaga “torrt” protein på plåt 1. Det vill säga lax, kyckling eller liknande med kryddor. Använd gärna termometer så det blir saftigt och gott.
  2. Tillaga grönsaker på plåt 2: Alla grönsaker du gillar och barnen äter, blomkål, broccoli, vitkål, lök, kålrot, oliver, lök, rättika, kålrabbi, zucchini, morot med mera.
  3. Gör en sallad med mörka blad och örter för bra vitamin och mineralupptag.
  4. Gör en mejerifri sås till som majonäs med smaksättning, avokadoröra (som du gärna kan ha 1-3 msk neutral kokosolja i för att öka på fetthalten) Du kan också servera en god olivolja, chimichurri, tapenade eller pesto utan ost.
  5. Om du tillåter dig smör kan du även lägga till extra enkel bea och hollandaisesås med staxmixer.

Om du gör mycket grönsaker kan du äta dem kalla dagen efter blandat med någon av såserna ovan så har du en ny rätt 🙂

Om du lagar mycket kyckling kan du ha den kall till caesarsallad 🙂

För att göra variationen större varierar du grönsakerna så du inte tröttnar, kryddar med lite olika kryddor, ibland med citron, ibland med chili. Tänk också på att oliver och avokado samt fet fisk är bra fettkällor, om du blir trött på sås, vilket jag har svårt att tro att du blir. Sås/röror är ju livet! Mums.

pumpapesto

chimichurri

10-sekundersmajonäs

Hej! Jag älskar mat och matlagning, och vill med Lesscarbs.se inspirera, hjälpa och underlätta andras vardag. Se mer om mig eller signa upp för mitt nyhetsbrev.

2 kommentarer om “Läsarfråga: Hur lagar man mat utan mejerier?

  1. Hej!
    Jag vill gärna ha ditt nyhetsbrev.
    Säljer du även recept om man vill ha det?

    1. Hej! Vad roligt. Du lämnar kommer att få den om du kickade i ja tack här innan du skickade kommentaren. Annars kan du teckna upp dig här: http://lesscarbs.se/nyhetsbrev/

      Är det några speciella recept du var sugen på? Jag håller på att ta fram receptsamlingar, så kom gärna med förslag så ska vi se vad jag kan göra 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.