Lesscarbs Lesscarbs
Langos

Langos

Jag har ätit en tugga langos en gång kanske. Ändå skulle jag laga det lowcarb och bjuda på det. Blev superbra! Och uppskattat. Antal tillbehör sätter nivån på svårighetsgrad.

Till 4-6 personer (ca 18 langos):

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 250 grader.
  2. Riv osten, blanda samman alla ingredienser, och klicka ut på plåtar. Cirka sex langos på varje plåt
  3. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.

Servera tillsammans med valfria tillbehör, vi hade:
Räkor, creme fraiche, rom, rödlök, avokado, stekta champinjoner, chevréost, tomat, paprika. Det är supergott att ha min fetaostkräm och mandelpesto till!

Annons

8 Responses to Langos

  • Oj, vad sugen jag blev på att göra langos. Undrar om det går att frysa in ”bröd” som inte går åt? Har just börjat med LCHF och behöver all inspiration jag kan få.

  • Hej, jag ska prova göra langade så tänkte bara fråga, smakade dom exakt som vanliga langos som man käkar på marknad eller blev resultatet en langos-variant? 🙂

    Mvh Emmelie

    • Hej! Rent generellet kan man säga att alla LCHF-alternativ är varianter. Du kan lixom inte få ost och ägg att bete sig som gluten. 🙂 Men lovar att de är goda, har bjudit på dessa flera gånger. <3

  • De är jättegoda. Jag tycker de blir bäst med Hellmans majonnäs som inte smakar så mycket vinäger. Sedan har jag ca 1 msk fiberhusk i också som får svälla en stund innan jag klickar ut på plåten. Då håller de formen bättre och flyter inte ut så extremt.
    Som pålägg gillar jag hemmagjort vitlökssmör, räkor, smetana, finhackad rödlök och röd stenbitsrom. Mums!

  • Vilken ost rekommenderar du?

    • Jag gillar långlagrade ostar, som lagrad prästost, eller liknande med mycket smak, men vet många som använder exempelvis hushållsost eller liknande. Ta det du har hemma och gillar! När vi åt ost brukade jag ta bort kanten under när jag öppnade osten, för sedan när den nästan var slut kunde jag riva allt och frysa in i en påse. Ibland blev det en blandning av olika ostar. 🙂

Kommentera