Lesscarbs Lesscarbs
Mejerifria semlor LCHF och PALEO

Mejerifria semlor LCHF och PALEO

Den 28/2 är det semmeldagen. Jag tycker väldigt mycket om LCHF semlor, men nu ville jag få till PALEO semlor, eller lixom mejerifria semlor så det passar hela familjen. Det är samma grundrecept som redan finns här på sajten, men vi bytte smör mot kokosolja och gjorde några andra justeringar/förbättringar. Hoppas att det ska smaka! 

Mejerifria semlor

Använd receptet för Semlor LCHF men byt ut smöret mot 2 msk kokosolja. Vi använde kokosolja med smak. Du ersätter sedan mejerierna i bull-receptet med kokosmjölk eller kokosgrädde. Resten gör du precis som receptet beskriver.

Jag tycker bara det blir gott om man har i lite extra kardemumma, och jag använder alltid hela kapslar som jag mortlar. Men har du inte det kan du ta hela kärnor som du sedan mortlar till ett finare pulver.

semmelbullar

paleo-semlor

Mandelmassa

Antingen följer du receptet för mandelmassan (men ersätter grädde med kokosgrädde) som också ligger i receptet ovan, annars gör du som vi gjorde i videon som finns på min Youtube-kanal på söndag den 26/2 samt nedan.

  1. Lägg ca 2 dl mandlar i blöt över natten (läs mer om blötläggning av frön och nötter i detta inlägg)
  2. Skålla mandlarna ca 2 min i kokande vatten så skalet lossnar lätt.
  3. Mixa i matberedare till en slät massa.
  4. Smaka sedan av med vaniljpulver, valfri sötning efter smak och en liten skvätt kokosgrädde för att bryta av smakerna. Om du vill kan du riva i lite bittermandel eller använda essens.

Vispa kokosgrädde enligt detta inlägg. Sedan monterar du semlorna som du brukar bara. Om du inte gjort semlor förut beskriver jag det för säkerhets skull:

  1. Dela bullarna i två, gärna lite mindre överdel som du sedan har som lock.
  2. Gröp ut ett litet hål med en sked.
  3. Mosa samman det du just gröpte ut med en klick mandelmassa. Eller så äter du upp innehållet och fyller bara med mandelmassa.
  4. Lägg på en klick kokosgrädde.
  5. Lägg på locket.
  6. Jag mortlade lite björksocker för att få till ”florsockret” på toppen. Men detta kan givetvis uteslutas.

lchf-semlor

Vill du göra semmelwraps tipsar jag om dessa som är äggfria och enkla att göra.

Val av sötning

När det kommer till sötning rekommenderar jag björksocker som jag tycker har en väldigt bra smak, inte den där metalliska smaken som många sötningar har. Du kan givetvis välja att hoppa över sötning också.

Många använder sukrin, sötströ eller föredrar naturlig sötning som honung eller rismalt. Välj det som passar dig bäst!

Funkar det att frysa?

Och du, det går utmärkt att frysa bullarna och de är väldigt goda som de är med en slät kopp kaffe när man vill lyxa till det – rekommenderas varmt! Du kan också frysa mandelmassan för att ha till senare.

Annons
banner-mataventyret-bok

2 Responses to Mejerifria semlor LCHF och PALEO

Kommentera