Lesscarbs Lesscarbs
Järnbrist – tillskott, kostråd och tips för en piggare vardag!

Järnbrist – tillskott, kostråd och tips för en piggare vardag!

Järnbrist är vanligare än vad vi tror. Jag har fått flera frågor angående järntillskott och hur man kan jobba upp sitt järn. Ni verkar uppskatta inlägg av detta slag och dessutom tycker jag det är väldigt roligt att skriva om. Det finns flera knep att ta till, och just nu jobbar vi upp järnvärdet på en kund till mig så vad passar bättre än att ni får ta del av mitt hemliga recept? Självklart med personens godkännande. Först berättar jag mer och längst ner i inlägget får du konkreta tips på märken och dos. Du hittar även en rabattkod i inlägget. Enjoy!

Detta är ett annonssamarbete med Bodystore.com.

Den 25-28 mars erbjuder Bodystore dig 100 kr rabatt om du handlar för 500 kr eller mer. Det gäller hela deras sortiment såklart, 1 gång per person och går ej att kombinera med andra rabatter eller erbjudanden. Koden du anger i kassan är: LESSCARBSMA17

 

Först och främst vill jag bara poängtera att mina råd som utbildad kostrådgivare inte ersätter läkarvård och att du alltid ska rådfråga om just din specifika situation. Dessa tips och råd är saker du kan ta till dig, utvärdera, kanske testa eller bara läsa för att det är intressant. Har du liknande preparat inköpta på apoteket kanske du vill testa de jag rekommenderar som generellt håller en högre kvalitet än de flesta saker du köper på apoteket.

Min kund upplever en stor förbättring sedan vi la till några råvaror i kosten samt bytte ut vissa tillskott. Främst eftersom hen känner sig piggare, mindre ont i magen och sover bättre och dessutom vaknar utvilad. Som hen själv sa: ”Det var som att du drog upp rullgardinen på mig!”
Låg järnvärde är vanligare hos kvinnor än hos män. Men järnbrist den vanligaste mineralbristen över lag bland oss människor. Kvinnor är som sagt en överrepresenterad målgrupp, men även äldre och vegetarianer/veganer kan ha brist. Har du någon av följande åkommor kan du också gynnas av att se över din kost och dina tillskott.

Tecken på järnbrist

  • Blek
  • Frusen
  • Svårt att koncentrera sig
  • Torrt hår och spröda naglar
  • Deppig
  • Trött
  • Minskad aptit
  • Lite ork till fysisk aktivitet

Crohns sjukdom och Ulcerös colit, inflammerade tarmfickor och glutenintollerans och förmodligen även överkänslighet (non-celiac gluten sensitivity) kan också påverka upptaget av järn liksom om du tränar extremt tufft eller äter vegansk kost.

Järn i kosten

Bäst är att tillaga maten själv såklart, halvfabrikat och liknande innehåller mindre näring än mat du lagar själv. Om du lagar större portioner, kyl snabbt och värm försiktigt så behåller du mer näring.

Mat rik på järn:

  • Animalier som kött eller fågel, samt inlälvor.
  • Gröna grönsaker och bladgrönt som spenat och grönkål, broccoli.
  • Pumpafrö och sesamfrö
  • Även kakao och choklad har rätt bra järninnehåll, men då kommer vi ju in på andra frågor också, så att trycka en chokladkaka för att öka sitt järn är inte en bra idé. Men du behöver inte ha dåligt samvete om du unnar dig lite choklad då och då.
Järnbrist

Sesamknäcke med pumpafrön istället för solroskärnor. Här med majonäs och rökt röding

Tre järntips – motverka järnbrist

  1. Investera i en gjutjärnspanna, det höjer järnet i maten, speciellt om du lagar något med syra, exempelvis tomatbaserat, som köttfärssås till exempel.
  2. Mejeriprodukter (kalcium) hämmar upptaget av järn så undvik gärna det. Och speciellt samtidigt som du äter något järnrikt!
  3. Du ska heller inte dricka kaffe/te direkt efter maten. Det hämmar upptaget, vänta minst 1 timme!
Järnbrist

Köttfärssås som du gör i gjutjärnspanna är perfekt för järnupptaget!

 

C-vitamin – boosta järnupptaget!

Det var ju en debatt för några år sedan att det skulle vara farligt med C-vitamin men det handlar snarare om valet av tillskott. Brustabletterna från mataffären brukar innehålla massor av tillsatser och onyttigheter. C-vitamin oxiderar lätt vid upplösning och om det blir varmt. Därför ska du välja ett bra, rent tillskott.

C-vitamin är en av våra viktigaste näringsämnen och antioxidanter. Här kommer några av C-vitaminets funktioner i kroppen:

  • Förutom att det gynnar upptaget av järn medverkar det till upplagring av järn i benmärgen, mjälten och levern
  • Hjälper kroppen att bevara en frisk benstomme och brosk
  • Hjälper till i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin och trytofan till serotonin
  • Skyddar kroppen mot, men också avgiftar mot, tungmetaller speciellt mot bly
  • Aktiverar folsyra och förstärker effekterna av B12
  • C-vitamin (och Magnesium) bidrar till att minska trötthet och utmattning
Järnbrist

Smakar kanske inte magiskt gott, men det är ju inte direkt meningen heller 🙂 Men funkar absolut att dricka. Det går bra att blanda i annat än vatten också.

Mat rik på C-vitamin:

Bär (svarta vinbär i synnerhet) och grönsaker (även frukt som kiwi, citrus och physalis) innehåller C-vitamin. Exempel på grönsaker rika på C-vitamin är paprika, vitkål, tomat och blomkål. Men läs guiden vilka grönsaker du ska välja ekologiska först.

2 andra bra tillskott – B-komplex och B12

B-komplex

B-vitaminer är också viktiga för upptaget av järn. Har man inte möjlighet att kolla exakt vilka B-vitaminer man behöver kan ett komplex vara bra, speciellt när man är i fasen ”jobba upp järnet”. Har du heller inte möjlighet att köpa flera olika preparat kan ett komplex också vara en bra idé.

B-12

B-12 är något jag verkligen fått upp ögonen för på senaste tiden. Jag själv har börjat äta det och jag känner mig så pigg! Även min man. Enligt vissa forskare/läkare har nära 1 miljon människor i Sverige brist på B-12. Det finns så många sjukdomstillstånd som verkar förbises och felbehandlas när det i själva verket handlar om brist på B-12. Referensvärdet verkar också enligt många vara på tok för lågt, så även om man uppmäter värden som är inom referens kan man ha brist. Jag tror att detta kräver ett inlägg för sig, men några bristymptom på B-12 är:
  • Ont i tungan/sprickor i munnen
  • Illamående
  • Aptitlöshet
  • Diarré
  • Trötthet, svaghet och yrsel.
  • Andfådd/hjärtklappning
  • Psykiska problem som nedstämdhet, minnessvårigheter och depression.
  • Smärta/stickningar i fötter, ben
  • Sämre balans/gång
Att äta tillskott av B12 är på något sätt inte farligt, så jag tycker absolut att det finns en vits med att testa om man har symptom som ovan. Jag träffade en läkare nyligen som sa att det inte spelar någon roll hur mycket järtillskott man äter om man har brist på B12. Eftersom B12 bland annat bidrar till normal bildning av röda blodkroppar och för att järnet binds in och hamnar på rätt ställe.

Jag rekommenderar

 Järnbrist
  • Järntillskott Gentle Iron
    Skonsamt för magen. Du får inte lika ont i magen av detta som läkemedel som skrivs ut vid järnbrist, som Niferex och Duroferon. Ett extra plus är att ditt nummer 2 inte är svart som natten. Ta 1 kapsel/dag.
  • C-vitamin pulver Hollistic.
    Holistic C-vitamin Syraneutral har ett pH-värde över 7 vilket gör att även personer som är känsliga för den sura askorbinsyran kan använda den. Det bästa är att du sprider ut dosen, som kan variera mellan 1- 2 tsk. Det finns extremt mycket högre dos vid terapeutiska behandlingar vid exempelvis inflammation och cancer. Jag skulle rekommendera att du börjar med 1 tsk som du delar upp på fyra gånger under dagen.
  • B-komplex i kapsel, ta en om dagen.
  • B-12 (biotillgängligt metylkobalamin) som sugtablett 1 tablett/dag
  • B-12 (biotillgängligt metylkobalamin) i kapslar 1 tablett dag.
    B-12 tas upp sämre i tarmen än via munslemhinnan, men vissa klarar verkligen inte sugtabletter och då har man inte så mycket annat val.
Järnbrist

Slängpuss till dig som läser, kommenterar och tycker till! Lämna gärna en kommentar. Det är roligt. 🙂

Hoppas att du fått många bra tips, råd och nya kunskaper angående järnbrist och viktiga saker runt omkring.

Annons

4 Responses to Järnbrist – tillskott, kostråd och tips för en piggare vardag!

  • 👍 Har nu beställt vitaminer efter att ha läst detta☺
    Har haft blodbrist och utmattningsdeprition. Och nu är mina värden bra. Men har känt att energin är långt ifrån tillbaks och funderat på om man kan tillföra mer av dessa ämnen i kroppen. Så nu gör jag de😊 Tack för all din insperation🌹

  • Hej! Nå då har jag en fråga. Alla dessa olika tillskotten du har rekommenderat i detta inlägg är det även LCHF anpassat som inte gör att det stannar av en viktminskningsprocess?

    / Anna

    • Självklart kan du äta dessa om du äter LCHF (och viktminskar). Viktminskningen kan däremot avstanna om du har brister. Man ska alltid sträva efter en kropp i balans. Hälsningar Fanny

Kommentera