Lesscarbs Lesscarbs

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Bodystore och Kökets favoriter

Veganska glutenfria pannkakor – bästa receptet!

Veganska glutenfria pannkakor – bästa receptet!

Veganska glutenfria pannkakor är något jag gjort väldig länge här hemma, men aldrig lagt upp här på bloggen. Jag har varit orolig hur det ska mottas med ett recept som inte är LCHF eller Paleo (om man inte äter pseudospannmål som paleoit) men jag har fått så otroligt många meddelanden på Instagram att jag bara MÅSTE lägga upp receptet, och att ni mer än gärna vill ha det. Det gör att jag med lite nervositet klickar publicera här idag. 

Veganska glutenfria pannkakor är ju inte LCHF eller Paleo som sagt och som bakrund till detta brukar ju tyvärr få kritik när jag lägger upp recept på sötpotatis för att det ”minsann är dåligt att en LCHF-bloggare rekommenderar sötpotatis som inte alls är LCHF”. Jag är inte riktigt så enkelspårig. Jag har faktiskt aldrig utgett mig för att vara en LCHF-bloggare (även om jag har minst 500 recpet som är LCHF) Dessutom fungerar sötpotatis bra för liberal LCHF.

Jag vill dela med mig av mer saker som jag lagar. Som jag gör till barnen. För jag vet att det finns fler mammor och pappor här som hellre ser att deras barn äter dessa pannkakor än vanliga med gluten (samt mjölk och ägg) Så till alla er kommer ett toppenrecept! Till alla er andra, scrolla ner så hittar ni pannkakor och plättar för LCHF och Paleo, bra va?

 

Veganska glutenfria pannkakor

 

Veganska glutenfria pannkakor

Blir ca 15-18 st, beror lite på storlek på panna och tjocklek.
  • 9 dl mjölk av valfri sort (eller 1 dl kokosmjölk och 8 dl vatten, den kör jag oftast på då det är enklast)
  • 6 msk potatismjöl
  • 1/2 tsk fiberhusk
  • Knappt 1/2 tsk salt eller salt efter smak
  • 225 gram glutenfritt mjöl (motsvarar 3,75 dl). Jag använder hälften Durra hälften Teffmjöl. Det funkar också med Bovete eller en blandning av alla dessa tre, det enda viktiga är att mängden blir densamma.

 

Gör så här:

  1. Blanda/mixa ihop samtliga ingredienser. Låt stå cirka fem minuter.
  2. Stek i rikligt med fett, kokosolja, smör eller ghee eller vad du tycker passar dig.
  3. Låt smeten torka helt på ytan innan du försiktigt vänder på pannkakan, jag brukar lossa kanterna runt pannkakan med en stekspade. (se bilder nedan)
  4. Vänd! Stek någon minut på andra sidan. Det är ungefär precis på samma sätt som vanliga pannkakor, bara att det tar någon minut extra innan smeten torkar till på ovansidan.

 

Veganska glutenfria pannkakor

Ingredienserna, inte så många! Den skålen högst upp till höger är teffmjöl, den i den äggformade skålen är durramjöl.

 

Tips:

  1. Vill du använda ägg tar du sex ägg istället för potatismjöl, men jag tycker att det är mycket godare utan äggen!
  2. Min fina följare Marie testade mitt recept före alla andra (för att hon är för underbart go och jag gillar henne så mycket, spana in hennes Instagram tycker jag) hur som helst sa hon att det är super att ha i 3 msk veganskt smör (typ Naturli) det funkar såklart med smaklös kokosolja, ghee eller vanligt smör också!
  3. Jag steker i mina underbara stekpannor i lätt gjutjärn, dessa har jag rekommenderat många gånger, och du hittar ett inlägg om dem genom att klicka på länken.
  4. Ett tips är att köra alla ingredienser i en blender, lätt att få ihop utan klumpar och lätt att dosera! Jag har denna blender.

 

Veganska glutenfria pannkakor

Så enkelt att få ihop smeten med en blender.

Veganska glutenfria pannkakor

Precis innan jag vänder pannkakan.

 

Veganska glutenfria pannkakor

Här precis vänd pannkaka!

Vad är teff, durra och bovete?

Teffmjöl är ett naturligt, näringsrikt och glutenfritt sädesslag, innehåller bland annat fosfor, järn och zink. Väldigt god smak om du frågar mig. Teffmjöl är även rikt på resistent stärkelse, innehåller bra med kostfibrer och ger dig långvarig mättnad samt är en kalciumbomb för att nämna lite.

Durramjöl är ett naturligt, smakrikt och glutenfritt fullkornsmjöl som också är rikt på fibrer och mineraler.

Bovete är namnet till trots, inget sädesslag utan en ört. Den tillhör samma familj som rabarber. Smaken är lite mer framträdande än de två ovanstående, men jag har lärt mig att gilla det.

 

Gott att ha till

 

Veganska glutenfria pannkakor

Veganska glutenfria pannkakor

Barnen älskar kokosgrädde på pannkakor.

Jag vill ha ett LCHF/paleorecpet

Självklart kan jag ordna det för den som inte vill ha dessa smarriga veganska glutenfria pannkakor (men nån gång i livet borde du testa) Jag har muskler för de flesta recept här på lesscarbs, och såklart flera varianter på pannkakor och plättar som passar LCHF och paleo.

 

Veganska glutenfria pannkakor

Mejerifria amerikanska pannkakor

Veganska glutenfria pannkakor

Slutet gott, allting gott!

 

 

 

Hoppas att det ska smaka och att du gillar mina glutenfria veganska pannkakor. Lämna gärna en kommentar om vad du gillar receptet och den här typen av recept. Kram Fanny

Annons

5 Responses to Veganska glutenfria pannkakor – bästa receptet!

  • Jaaaa! Vill jättegärna ha mer sådana recept och gärna med sötpotatis och rotfrukter och spännande grejer som durra etc! Har ätit lchf i flera år men inser att jag helt enkelt inte orkar träna så mycket som jag vill på denna kost, kommer aldrig förbi den där spärren och får den där energin så många pratar om 🙁 så äter mer liberalt nu och mår faktiskt väldigt mycket bättre både psykiskt, fysiskt och sover definitivt bättre! Hoppas också på att få tillbaka mitt hår som rasat av striktare lchf. Strunt i griniga kommentar om regler hit och regler dit, det viktiga är att maten är hälsosam och god och ALLA dina recept är ju världsklass! Tack för allt du delar med dig av!

    • Ser att du har samma erfarenhet som jag. Gav strikt lchf 2,5 år men sen ville jag ha tillbaka träningsorken. Insåg att optimal fettdrift inte funkade för mig. Nu äter jag en form av paleo-ish kost. 100 % fokus på det som min kropp mår bra av. Härligt att se någon som gjort liknande resa 🙂

      • Skönt att man inte är ensam! Man hör tyvärr aldrig om de som faktiskt inte mår så bra på strikt Lchf och därmed börjar man ju undra vad det är för fel på en själv som inte lyckas när alla andra mår så bra. 😳 Vilket resulterar i flera år av självplågeri för att man så gärna vill lyckas. Äter också mer åt paleo nu men har även lagt till havregryn och bönor/linser ibland och mår definitivt bättre av det!

  • Jaaa, säger jag med 😉
    Jag har just gjort ett ImuPro-test och det var en hel del jag inte kan äta. Bland annat gluten, kasein och ägg (även nötkött, vissa nötter och några kryddor), så nu blir det veganska recept ett tag.

Kommentera