Lesscarbs Lesscarbs

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Kökets favoriter, Clas olsson och Bodystore

Glutenfri limpa – perfekt att rosta och frysa

Glutenfri limpa – perfekt att rosta och frysa

Glutenfri limpa är något jag brukar göra till barnen och min man. De vill gärna ha bröd då och då, och då känns det bättre att baka ett bröd än att köpa ett som både är dyrare och innehåller fler tveksamma ingredienser. Receptet är naturligt glutenfritt, och passar därmed inte dig som äter LCHF. Men i inlägget finns tips för dig som gör det. 

Glutenfri limpa är alltså ett recept som inte klassas som LCHF eller paleo heller, om man inte äter pseudospannmål. Jag själv är lite trött att klassificera allt, jämt. Men jag vet att många här gärna äter LCHF och därför skriver jag ut tydligt som i detta fall att receptet inte är det. Min barn älskar detta bröd, och jag har även bjudit barnens kompisar på detta bröd och de har ätit med förtjusning och inte ”märkt skillnad” på vanligt bröd.

För så är det, mina barn vill ha bröd ibland som alla andra. Då känns detta som ett toppenalternativ och betydligt mer hälsosamt än att köpa vitt rostbröd, lingongrova eller vad nu alla bröd heter nuförtiden.

Vill du ha det ultimata LCHF-alternativet tipsar jag om The bröd – som du även kan använda som korvbröd eller hamburgarbröd. Jag har även sett många göra limpa av detta recept, dock inget jag testat själv.

Jag använder 1 form som är 1,5 liter och en som är 1 liter, men det är nog mest för att jag inte har två som är lika. Om du bara har 2 som är 1 liter kan brödet bli lite väl högt, då skulle jag göra några portionsbullar också. Om du bara har 2 formar, 1,5 liter blir brödet nog lite plattare än mitt, men det spelar verkligen ingen större roll. Jag tror även att det funkar utan form eller att dela upp degen i två och lägga dem i en springform.

Här finns en 1,5 literform (30 cm) om du vill se och läsa mer om en sån. Jag lägger alltid bakplåtspapper i botten av alla mina formar, och jag får ofta frågor vilket jag använder. Jag väljer silikonbakplåtspapper som man återanvänder, de finns exempelvis på Clas Olsson. Råka inte ta smörgåspapper, hela brödet kommer att fastna.

Du bör ha en köksvåg hemma för bakning, det blir bättre. Det är välinvesterande pengar. Här finns en tunn, prisvärd från Emerio som kostar 99 kr. Jag har ändå räknat ut vad det blir per dl, eftersom jag är så snäll 🙂

Vill du se hur jag klär in formen i bakplåtspappret, kan du se min video på IGTV när jag gör stenåldersbröd.

När det kommer till mjöl använder jag lite olika, men jag väljer alltid teff, durra eller bovete. Bovete har mest speciell smak, och teff och durra är mer neutralt. Båda de sistnämnda mjölsorterna är väldigt nyttiga, teff innehåller exempelvis mycket järn, zink och fosfor, och durra är också fiber- och mineralrikt och smakar lite som dinkel eller rågmjöl. Båda är såklart naturligt glutenfria. Allt fler butiker tar in den här typen av mjöl, bland annat har Garant dessa mjöler till bra pris, men de finns också på Bodystore. Här finns teff, här finns durra och här finns bovete. När du handlar på Bodystore, glöm inte att spana in om jag har någon rabattkod att dela på min erbjudande och rabattsida. Det finns exempelvis en magisk rabatt med 100 kr rabatt på vid köp för minst 700 kr vecka 34.

 

Glutenfri limpa

Glutenfri limpa med frön på toppen, här sesam, solros och pumpa.

Glutenfri limpa

Till två limpor (ca 1,5 liter)

  • 1,2 liter kallt vatten
  • Knappt 1 paket torrjäst (jag försöker använda så lite jäst som möjligt)
  • 1 msk honung, kokossirap eller liknande, kan uteslutas, används som näring till jästen
  • 700 g (9 dl) glutenfritt mjöl, jag använder en blandning av teff och durra, ibland även bovete.
  • 4 tsk oraffinerat havssalt
  • 80 g (8 msk) fiberhusk

 

Gör så här

  1. Blanda ihop vatten och jästen till en jämn vätska utan klumpar.
  2. Tillsätt övriga ingredienser, och vispa ihop till en deg. Du ska inte blanda i fibehusken först och sedan vispa och sedan tillsätta allt annat. Jag väger upp allt rakt ner i bunken och lägger husken på toppen så jag är säker på att det inte ligger och klumpar ihop sig medan jag väger ihop det andra.
  3. Klä in formarna i bakplåtstpapper, och fördela degen i formarna. Lägg över en bakduk och ställ dem på en dragfri plats cirka 2 timmar. Det går snabbare om det är väldigt varmt ute och tar längre tid om det är väldigt kallt.
  4. Sätt ugnen på 180 grader varmluft, 200 grader om du inte har varmluft. Sätt galler långt ner i ugnen.
  5. Sätt in brödet 90 minuter. Om det blir väldigt mörkt (ska inte bli det) så kan du lägga över ett bakplåtspapper eller ställa en plåt över. När du tar ut brödet, lyft ut brödet ur formen och kolla så det känns lite hårt undertill, alltså inte degigt och löst. Du kan också mäta med termometer. Det är ett superbra redskap för kött, bröd och liknande, denna från Mingle är billig men bra). Det ska vara 96 grader när det är klart.
  6. Låt svalna helt(!) under en bakduk. Jag brukar göra brödet så det är klart precis före jag ska lägga mig, så är det perfekt på morgonen till frukosten. Skär du i det innan det är helt svalt kan det vara väldigt degigt.
  7. När brödet är svalt kan du dela det i två och frysa in. Jag brukar ta fram en bit på kvällen före jag lägger mig, så är det tinat och färskt när vi vaknar.

 

Tips

Om du gör portionsbullar ska även dem ha lite yta undertill, jag skulle uppskatta tiden till 25-30 minuter. Jag är dock inte helt säker. Jag gör alltid limpa eftersom det är mycket enklare och går snabbare. Lättare att rosta och förvara i frysen också tycker jag.

 

Förslag på smaksättningar till brödet

  1. Du kan rosta ca 2 dl valfri frön och blanda i degen. Jag strödde över lite frön på ena brödet.
  2. Du kan även ha i 3-4 dl riven morot, rödbeta eller äpple i degen.
  3. Du kan byta ut lite av vattnet mot kallt kaffe, det ger en väldigt god smak.
  4. Torrosta gärna fänkålsfrön, anis eller en blandning av dessa och ha i degen. 2-3 msk är nog lagom. Jag brukar höfta.
  5. Rödbeta och spiskumminfrön (torrostade) är en väldigt god kombination.

Hoppas att du gillade detta recept på glutenfri limpa! Det är enkelt att lyckas med glutenfri bakning med några tips längst vägen, hoppas att du testar. Gör du det får du gärna tagga på @lesscarbs på Instagram Kram Fanny

Glutenfri limpa

 

Glutenfri limpa

Annons

4 Responses to Glutenfri limpa – perfekt att rosta och frysa

  • Hej!

    I ditt senaste nyhetbrev beskrev du en blunder som du använde och jag undrar nu om den är bra för att göra egen kokosmjölk. Köper ju eko Kung markattas annars, eftersom den också är tillsatsfri, men gillar inte att de är i konserver,( blir en de avfall som inte öra å bra flr miljön, även om jag sorterar), så därför min fråga.

    Vänligen K

  • Hej! Ska det vara fingervarmt vatten? Mvh Ida

    • Om det är väldigt kallt kan du ta lite varmare och är det varmt i luften kan du ta kallare. Jag brukar bara ta direkt från kranen. 🙂

Kommentera